Lars Haltbrekken (SV): Den tragiske helikopterulykken sist uke viser at vi må styrke sikkerheten for våre offshore arbeidere. EU har påny kontaktet Norge for å få et felles helikopterregelverk. Dette vil svekke sikkerheten. Innføringen av dette vil blant annet bety at kravet om norsk driftstillatelse forsvinner. Da vil alle europeiske helikopteroperatører kunne levere tjenester på norsk sokkel. Også de som ikke har erfaring fra norsk sokkel og de værforholdene som er her.
Vil regjeringen avvise EUs forslag om felles regelverk?
Begrunnelse
Solberg regjeringen avviste å ta dette inn som del av EØS avtalen i 2017.
"Sikkerhetsstandarden for helikopteroperasjoner på norsk kontinentalsokkel (NCS) er generelt ansett for å være verdensledende."
Dette står å lese i en Sintef rapport fra 17.01.23. Allikevel skjer det svært alvorlige ulykker også her. Sist i forrige uke hvor et helikopter styrtet i sjøen utenfor Vestlandet. I 2017 var det store protester fra flere LO-forbund, andre fagforeninger og oljebedrifter mot EU-regelverket, som heter Helicopter Offshore Operations (HOFO). HOFO-regelverket medfører at vi mister nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, innenfor et område som vi i dag er verdensledende på.
Det er stor bekymring i fagbevegelsen og blant de ansatte i offshore næringen knyttet til henvendelsen fra EU. Det er derfor svært viktig at denne invitasjonen raskt avvises.