Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til energiministeren

Dokument nr. 15:1827 (2023-2024)
Innlevert: 21.04.2024
Sendt: 22.04.2024
Besvart: 26.04.2024 av energiminister Terje Aasland

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Når kommer det et forslag til ny og oppdatert energimerkeordning, og vil statsråden sørge for at merkeordningen gjør det lønnsomt for utbyggere og boligeiere å ha vannbårne oppvarmingssystemer og bruk av fjernvarme?

Begrunnelse

Det må lønne seg å ta i bruk vannbåren varme til oppvarming da dette er den enkleste, mest effektive og miljøvennlig måten å avlaste kraftnettet på. Det vi bruker mest strøm på er oppvarming av bygninger vinterstid. I nabolandene våre ansees bruk av strøm til oppvarming av bygninger som strømsløseri. Norge og myndigheten må gjøre mer for å gjøre det lønnsomt å ta i bruk fjernvarme til oppvarming av bygninger. Dessverre har vi gammeldagse og byråkratiske ordninger som gjør at energibruken går i feil retning. Den smarteste formen for oppvarming av bygningsmassen blir nå straffet ut av markedet i istedenfor å bli premiert. Det siste skrekkeksempelet fikk jeg vite om av Eviny som har nå en aktør i Førde som skal bygge 270 leiligheter i Førde. De har hele tiden ønsket, og vært klar på at de skal kople seg på fjordvarmen i Førde, helt fram til nå.
No må de revurdere energikilden, ikke fordi de vil men fordi dei må. Årsaken er dagens innretning på energimerkeordningen. Ved å koble seg på fjernvarmesystemet, klarer ikke aktøren klarer å få oppnå energikarakter B eller betre for bygget sitt.
Konsekvens av energikarakter B er at alle boligkjøperne går glipp av grønne lån som gir 1 prosent poeng rimeligere rente.
Hadde alle leilighetene fått grønt boliglån, så kunne kjøperne i snitt ha spart ca. 20 000,-/lånetaker i året. Det betyr at den totale besparelsen i sameiet vil være rundt 5,4 Mill i året.
På grunn av en gammeldags energimerkeordning så er det ikke forsvarlig å kople seg på fjernvarme i Førde. Uheldig for boligkjøperne, og samtidig høyst problematisk for energisystemet i en landsdel hvor næringslivet står i kø for å få tilgang til mer kraft.
Energimerkeordningen for bygg må utformes slik at den ikke er i disfavør av utnyttelse av overskuddsvarme og utbredelsen av fjernvarme. Energimerkeordning for bygninger må premiere og stimulere til utnyttelse av overskuddsvarme, lavverdige energikilder og bærekraftig bioenergi fra kollektive energiløsninger som fjernvarme, nærvarme eller fjernkjøling. En endring som hensyntar dette vil gi sterkere insentiv til å spare strøm, avlaste kraftnettet og utnytte lokale varmekilder i større grad enn i dag.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Jeg er opptatt av å rette opp i den utilsiktede konsekvensen av dagens ordning som medfører at aktører som ønsker A-bygg har vanskelig for å velge fjernvarme. Vi trenger mer kraft, og da kan vi ikke velge bort løsninger som spiller på lag med kraftsystemet.
Energidepartementet arbeider med endringer i energimerkeordningen for bygninger for å gjøre ordningen mer relevant for eksisterende bygg og for at oppvarmingsløsninger som samspiller godt med kraftsystemet skal komme bedre ut enn i dag. Dette inkluderer fjernvarme. Departementet jobber også med endringer for å gjøre ordningen enklere å forstå og ser på hvordan energimerket kan samspille bedre med eksisterende virkemidler som Enovas støtteordninger og taksonomiregelverket.
Departementet har i flere runder innhentet vurderinger fra NVE for å ferdigstille et høringsnotat om forslag til endringer i energimerkeordningen, og arbeider for å sende dette på høring så snart som mulig.