Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:1910 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 13.05.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hva er årlig kostnad til DOFFIN, og hvor mye kan det offentlige spare på å gjøre som Danmark og kun gå over til kunngjøringer på den europeiske løsningen TED?

Begrunnelse

Norge har en egen kunngjøringsplass (DOFFIN) for offentlige anskaffelser lokalt i Norge. Andre land, eksempelvis Danmark, har avviklet dette helt. I Danmark brukes kun TED, som er på europeisk nivå.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Doffin er en felles kunngjøringstjeneste for offentlige anskaffelser som forvaltes av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). Doffin formidler årlig omkring 20 000 kunngjøringer. Dette dekker en vesentlig andel av de omtrent 740 milliarder kronene offentlige anskaffelser utgjør årlig.
I tillegg til å være nasjonal kunngjøringsplattform, har Doffin også andre funksjoner. Doffin videresender blant annet kunngjøringer til EUs anskaffelsesplattform, TED. Det følger av EØS-avtalen og anskaffelsesregelverket at oppdragsgivere skal kunngjøre anskaffelser over visse terskelverdier i hele EØS-området via TED.
Doffin er de siste årene videreutviklet av DFØ, blant annet som følge av digitaliseringen av kunngjøringsskjemaene som benyttes i TED. Digitaliseringen stiller store krav til funksjonalitet i Doffin, og det er derfor gjort omfattende endringer i løsningen.
Det er ikke anledning til å publisere kunngjøringer på norsk i TED, siden norsk ikke er et offisielt EU-språk. Derfor legger Doffin til rette for at oppdragsgivere kunngjør på norsk i Doffin, mens Doffin oversetter kunngjøringen til engelsk før den sendes videre til TED. Doffin tilbyr i denne sammenheng en gratis oversettingstjeneste basert på kunstig intelligens, som forenkler prosessen for oppdragsgiverne. Det er anslått at tjenesten sparer offentlige oppdragsgivere for anslagsvis 3 millioner kroner årlig sammenlignet med en løsning hvor hver enkelt oppdragsgiver oversetter kunngjøringen selv. Doffin tilbyr også veiledning til kunngjøringsprosessen på norsk.
Videreutviklingen av Doffin er nå i sluttfasen, og Doffin vil etter planen være i ordinær drift fra 2025. Totale årlige forvaltningskostnader for Doffin er ventet å være rundt 11,5 millioner kroner. Disse tallene er usikre, da dette er estimater for fremtidig forvaltning.
En nedleggelse av Doffin vil innebære at kostnader overføres fra DFØ til offentlige oppdragsgivere og private leverandører. For oppdragsgivere vil dette være kostnader knyttet til å utarbeide kunngjøringer på engelsk eller annet EU-språk, og kostnader knytte til selve kunngjøringen i TED. For leverandører, og særlig små og mellomstore bedrifter, kan det bli vanskeligere å finne frem til konkurranser i TED. Dette kan igjen føre til redusert konkurranse om offentlige kontrakter.
I spørsmålet vises det til at Danmark har avviklet sin kunngjøringsportal og kun bruker EUs anskaffelsesplattform, TED. Danmark har imidlertid også Udbudsportalen (udbud.dk). Her publiseres enkelte grupper av kunngjøringer. Flere land i EU har enten én eller flere nasjonale kunngjøringsdatabaser. Norske Doffin kan ikke sammenlignes direkte med EU-landenes nasjonale kunngjøringsportaler, fordi TED ikke aksepterer kunngjøringer på norsk.