Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2612 (2023-2024) Innlevert: 29.07.2024 Sendt: 26.08.2024 Besvart: 03.09.2024 av energiminister Terje Aasland
Lars Haltbrekken (SV): Reinbeitedistrikt i Finnmark står nå ovenfor et stort antall søknader om vindkraftutbygging i som berører deres områder. De føler seg maktesløse og opplever et stort arbeidspress for å gå gjennom disse søknadene på en skikkelig og forsvarlig måte, slik at deres næringsinteresser ivaretas.Vil statsråden ta initiativ til at utbyggere kommer med en økonomisk kompensasjon til disse reinbeitedistriktene slik at de kan få gjort en forsvarlig jobb med de mange søknadene?
Terje Aasland: Konsesjonsmyndigheten er opptatt av å legge til rette for at saksbehandlingen framover blir god og grundig, slik at meldingene behandles på best mulig måte. I dette ligger det også at samiske interesser ivaretas på en forsvarlig måte. Jeg vil i den forbindelse peke på at den prioriteringen som NVE foretok i juni i år, der man kunngjorde hvilke 11 vindkraftprosjekter man ville prioritere å behandle framover, ble gjort nettopp av hensyn til å redusere belastningen på alle parter. I forbindelse med høringen av disse meldingene, vil NVE blant annet avholde folkemøter og konsultasjoner med de berørte samiske interessene. Jeg har tillit til at NVE vil legge opp til en forsvarlig og effektiv prosess som ivaretar berørte samiske interesser på en god måte. Gode prosesser for alle involverte er også et ansvar som påhviler de som har sendt inn meldinger. Jeg håper og tror at også de private tiltakshaverne er seg sitt ansvar bevisst, og at de også legger til rette for at de berørte samiske interessene får mulighet til å bidra inn i arbeidet med å behandle meldingene. Tiltakshavers ansvar for å legge aktivt til rette for at tilstrekkelig medvirkning fra reindriften kan finne sted på et tidlig stadium, ble også fremhevet i Meld. St. 28 (2019-2020) Vindkraft på land. Ifølge stortingsmeldingen kunne dette også innebære at tiltakshaver må sørge for at reindriften får bistand med den rådgivning konsesjonsmyndighetene finner nødvendig. Det vil være i tiltakshavernes interesse å samarbeide godt med alle involverte parter, slik som reindriftsnæringen. Et godt samarbeid mellom tiltakshaver og reindriftsnæringen, særlig i denne tidlige fasen, er sentralt for å kunne legge til rette for gode og solide konsekvensutredninger. Dersom noen tiltakshavere tar initiativ til å støtte berørte reinbeitedistrikter økonomisk i forbindelse med meldingsbehandlingen, mener jeg det er positivt. Det er imidlertid ikke grunnlag for konsesjonsmyndigheten å pålegge de som har sendt inn meldinger om vindkraft i Finnmark å betale økonomisk kompensasjon til reinbeitedistriktene. Det å legge bedre til rette for reindriftas medvirkning i arealprosesser, og at både planmyndigheter og reinbeitedistrikter skal ha kapasitet til å gjennomføre prosessene på en god måte, er også en viktig del av bakgrunnen for regjeringens tiltakspakke for reindrift og energi. I Reindriftsavtalen 2024/2025 ble enighet om å sette av 5 millioner kroner til Norske Reindriftsamers Landsforbunds rådgivningstjeneste i arealsaker. Dette er en økning i avsetningen med 2 millioner kroner. I dette ligger det at rådgivningstjenesten etableres som en permanent ordning, og bevilgningsøkningen legger til rette for at tjenesten kan utvides med to nye rådgivere. I reindriftsavtalen ble også distriktstilskuddet økt slik at distriktene fikk økte ressurser til arbeidet med arealsaker.Energidepartementet har mottatt brev fra Čorgaš reinbeitedistrikt av 8. august 2024, og brev fra Gávcci AS på vegne av Skuohtanjárga siida av 14. august 2024. Begge har bedt om avklaring og sikring av nødvendig kapasitet og kompetanse i forbindelse med vindkraftprosjektene som er meldt i Finnmark. Jeg viser til at disse brevene er besvart i brev av 3. september 2024. I brevet har jeg blant annet opplyst om at Energidepartementet ikke kan gi et tilsagn eller en garanti om økonomisk bistand. Det er ikke naturlig at konsesjonsmyndigheten bistår direkte økonomisk ved behandlingen av innkomne meldinger om kraftprosjekter, verken på generell basis eller i forbindelse med regjeringens kraft- og industriløft for Finnmark. Jeg viser for øvrig til det som står i svarbrevet.