Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2818 (2023-2024)
Innlevert: 16.09.2024
Sendt: 16.09.2024
Besvart: 23.09.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): I både Norge og Sverige har det vært varslet stenging av 2G-nettet i løpet av 2025. Dette vil få konsekvenser for en rekke tjenester og utstyr. I Sverige har nå Telia besluttet å utsette stengingen av 2G-nettet til 2027.
Vil statsråden ta initiativ til en tilsvarende utsettelse i Norge?

Begrunnelse

Stenging av 2G-nettet har konsekvenser for en rekke tjenester og utstyr herunder trygghetsalarmer, helserelatert kommunikasjonsutstyr og heisalarmer. I Sverige blir nå 2G-nettet videreført til 2027 og i Danmark og Finland er det grunn til å tro at 2G-nettet vil fortsette i flere år til.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Utgangspunktet for teknologiskifter i ekomnettene er at netteierne selv tar avgjørelse om utfasing av teknologi ut fra forretningsmessige, driftsmessige og tekniske vurderinger. Regelverket er basert på teknologinøytralitet, og tillatelsene som er gitt til tilbyderne, er ikke teknologispesifikke. Myndighetene ønsker i utgangspunktet at tilbyderne legger opp til effektiv drift basert på ny teknologi og nye standarder, som gir forbedret ressursutnyttelse, herunder redusert energiforbruk.
Det er naturlig at vi står overfor en utfasing av 2G som har vært i drift i over 30 år. Slike prosesser byr alltid på utfordringer og kan medføre ulemper for enkelte brukere. Samtidig er det viktig å få fart på digitaliseringen av samfunnet gjennom å utvikle infrastrukturen som utgjør den digitale grunnmuren, slik at denne baseres på moderne og ressurseffektiv teknologi som gir gode muligheter for innovasjon.
Utbyggingen av 4G- og 5G-nettene har kommet langt i Norge sammenlignet med mange land i Europa, og mobildekningen skal ikke bli skadelidende av at 2G fases ut. Forskjellen i dekningen mellom de ulike teknologiene i de enkelte land er en av grunnene til at planene for å slukke 2G-nettene varierer i Europa.
Planene for avvikling av 2G-nettene i Norge har vært varslet i lang tid for å gi brukere tid og anledning til å gjøre tilpasninger i valg av tjenester og utstyr basert på annen teknologi enn 2G. Netteierne Telenor og Telia har informert sine kunder om disse planene siden 2019. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i flere år informert om den planlagte omleggingen for å tilrettelegge for en smidig overgang gjennom bl.a. å peke på hvilke tjenester som kan bli berørt og hvilke tiltak ulike brukere kan vurdere for å håndtere teknologiskiftet. I denne forbindelse har Nkom dialog med mange interessegrupper, eksempelvis kommuner, KS, NHO, nødetater, politimyndigheter og bilbransjen for å få oversikt over utfordringer knyttet til teknologiskiftet. Nkom har trukket frem behov for utskifting eller oppgradering av utstyr, eksempelvis knyttet til enkelte trygghetsalarmer som brukes i kommunene. De fleste partene har i denne dialogen ikke kommet med omfattende tilbakemeldinger på at teknologiskiftet anses for å være en stor utfordring. Nkom har også dialog med nettilbyderne for å være godt orientert om planene og hvordan tilbyderne varsler sine kunder.
Et særlig spørsmål er betydningen av 2G-slukking for eCall-tjenesten i Norge. Siden 3G-nettene allerede er slukket her til lands, er eCall i dag avhengig av 2G. Det er en utfordring at eCall-utstyr som kun fungerer over 2G, finnes i eksisterende bilpark og fortsatt i en del nye biler som produseres. Med bakgrunn i regelverket for typegodkjenning av biler i EØS, vil det sannsynligvis kunne selges biler i det norske markedet helt frem mot 1. januar 2027 som kun har 2G/3G-basert eCall-løsning. Bilbransjen selv har ikke nøyaktige tall, men anslår at det vil være noen hundre tusen biler i bruk i Norge som mister eCall-funksjonen dersom 2G stenges ned. Utsatt 2G-slukking, f.eks. med to år slik Telia har annonsert i Sverige, vil bare i noen grad bedre denne situasjonen. I 2027 vil det være enklere å bytte til ny bil med oppgradert eCall-løsning (basert på 4G og 5G), men det må forventes at det fremdeles vil være mange eldre biler på norske veier som ikke skiftes ut og som kun har 2G-basert eCall-løsning.
Problemstillingen knyttet til eCall har fått oppmerksomhet på europeisk nivå. Dette har ført til at noen aktører har tatt til orde for utsatt slukking, uten at Europakommisjonen på EU-nivå har tatt aktive steg for å legge til rette for det.
Jeg er opptatt av en balansert tilnærming til slike teknologiskifter som vektlegger både ulempene som kan oppstå og hvordan de kan håndteres, og som tar hensyn til de positive effektene av å ta i bruk ny, sikrere og mer effektiv teknologi. Med bakgrunn i de bekymringer som har kommet frem, særlig med tanke på eCall, ønsker jeg å ha et møte med eierne av 2G-nettene i Norge for å få en redegjørelse for de slukkeplanene som foreligger og de vurderingene tilbyderne har gjort med tanke på konsekvenser for brukerne.