Skriftlig spørsmål fra Per Olav Tyldum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1702 (2024-2025)
Innlevert: 18.03.2025
Sendt: 24.03.2025
Besvart: 28.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Per Olav Tyldum (Sp)

Spørsmål

Per Olav Tyldum (Sp): Hva er kostnaden ved å mellomlande et fly i Namsos, som allerede er i flybevegelse fra Trondheim med destinasjon Rørvik og som fra før ligger inne i FOT-ruteavtalene og vil man kunne vurdere kost nytte opp mot effekten av å forbedre tilbudet til Namsos?

Begrunnelse

Det vises til tidligere spørsmål og statsrådens svar om flytilbudet ved Namsos lufthavn. I svarbrevet fra statsråden vises det til de endringer som er gjort innenfor gjeldende juridiske og økonomiske rammer der endringer vil skje med virkning fra 1. april i år. Statsråden henviser til dialog med Widerøe for ytterligere ønsker om justeringer.
Stortinget forholder seg til statsråden, og ikke kommersielle selskap. Når det søkes informasjon og svar knyttet til offentlige kjøp hvor budsjettet avgjøres i stortinget så forventes svar fra statsråden direkte og ikke fra tilbyder.

Fra 1. april i år er ruteområdet for Namsos lufthavn omgjort fra å ha et samarbeid mot Helgeland til å få et trekant-samarbeid mellom Namsos, Rørvik og Trondheim. Det er en løsning som hilses velkommen og der dagens rutetider for flybevegelser er justert til det bedre etter denne datoen samt deling av den første og den siste flyavgangen i dette trekant-samarbeidet.
Den store utfordringen er at første ankomst fra Trondheim til Namsos er kl. 18:20.
Etter 1. april er det satt opp en flybevegelse fra Trondheim til Rørvik 08:35 med ankomst 09:10, men da uten mellomlanding i Namsos. Dette er en flybevegelse som ligger inne i FOT-ruteavtalene.
Tilsvarende gjelder også for kveldsflyet som går fra Trondheim 17:45 som lander i Namsos 18:20 før det returnerer til Trondheim.
Begge disse flybevegelsene som går fra Trondheim til henholdsvis Rørvik og Namsos i hver sine ruter er ønskelig å kunne dele. Det er et forslag og et ønske om å gjøre tilbudet betydelig bedre i trafikken fra Trondheim til Namsos på morgenen, men også for Rørvik på tidlig kveld.
Dette er forslag til løsninger som ordfører i Namsos, Amund Lein og ordfører i Nærøysund, Amund Hellesø enige i og støtter opp om. Tilsvarende er luftfartsforum Namdal samla bak forslaget.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det gjeldende ruteprogrammet på FOT-ruten Namsos–Trondheim imøtekommer kravene til transportstandard som er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Når det gjelder merkostnaden for en ekstra mellomlanding, vil det på generelt grunnlag kunne utløse en rekke kostnader for operatøren. Dette kan være avgifter, kostnader ved bruk av bakketjenester, samt drivstoff-, personal- og vedlikeholdskostnader. I tillegg kan selv mindre endringer på et sted i en større rutekombinasjon medføre ulemper for andre ruter i samme region.
Samferdselsdepartementet har vært i dialog med operatøren om problemstillingen som representanten Tyldum tar opp. Operatøren har opplyst departementet om at selskapet har vurdert handlingsrommet for å forbedre rutetidene på flyruten Namsos–Trondheim.
Mannskapsplanene til operatøren tillater imidlertid ikke tidligere avgang fra Trondheim, noe som i tillegg ville ha svekket korrespondansemulighetene fra Oslo. Avgangen fra Trondheim kan heller ikke legges senere, da det samme flyet benyttes for å ivareta FOT-rutetilbudet til og fra Brønnøysund. En eventuell forbedring på Namsos vil dermed utløse behov for ytterligere mannskap og flykapasitet. Dette utgjør en terskelkostnad som erfaringsmessig vil være svært høy.
Eventuelle endringer i rutetids- og ruteføringskravene på FOT-rutene vurderes i forkant av utlysningen av konkurransene for en ny avtaleperiode. Inneværende avtaleperiode for FOT-rutene i Nord-Norge utløper 31. oktober 2028.