Erlend Larsen (H): Hva gjorde Avinor i dagene etter tilsynet fra ESA for å unngå at nødvendige forbedringer i sikkerhetskontrollen skulle skape køkaos for passasjerene?
Begrunnelse
Viser til statsrådens svar på mitt spørsmål av 18. mars om køkaoset på OSL den 13. mars.
Statsråden skriver i sitt svar at ESA gjennomførte tilsyn i uke 10 (3. til 7. mars), og at tilsynet avdekte et behov for forbedringer i sikkerhetskontrollen. Avinor gjennomførte tiltak for forbedringer, som torsdag den 13. mars skapte køkaos. Fra utsiden vil en tro at dersom Avinor iverksetter tiltak med ukjent effekt og ukjente konsekvenser, så burde de øke bemanningen og beredskapen for å unngå køkaos. At slusene ble oppbemannet med tilgjengelig personell, antar jeg kun betyr at de som kunne møte på jobb på kort varsel ble brukt. På den fjerde arbeidsdag uka etter tilsynet burde Avinor vært bedre forberedt på mulige konsekvenser av tiltakene som var nødvendig for å svare ut anmerkningene fra ESA.