Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1837 (2024-2025)
Innlevert: 03.04.2025
Sendt: 03.04.2025
Besvart: 09.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hva gjorde Avinor i dagene etter tilsynet fra ESA for å unngå at nødvendige forbedringer i sikkerhetskontrollen skulle skape køkaos for passasjerene?

Begrunnelse

Viser til statsrådens svar på mitt spørsmål av 18. mars om køkaoset på OSL den 13. mars.
Statsråden skriver i sitt svar at ESA gjennomførte tilsyn i uke 10 (3. til 7. mars), og at tilsynet avdekte et behov for forbedringer i sikkerhetskontrollen. Avinor gjennomførte tiltak for forbedringer, som torsdag den 13. mars skapte køkaos. Fra utsiden vil en tro at dersom Avinor iverksetter tiltak med ukjent effekt og ukjente konsekvenser, så burde de øke bemanningen og beredskapen for å unngå køkaos. At slusene ble oppbemannet med tilgjengelig personell, antar jeg kun betyr at de som kunne møte på jobb på kort varsel ble brukt. På den fjerde arbeidsdag uka etter tilsynet burde Avinor vært bedre forberedt på mulige konsekvenser av tiltakene som var nødvendig for å svare ut anmerkningene fra ESA.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor.
Avinor viser til at selskapet i sitt innspill til svar på spørsmål nr. 1658 til skriftlig besvarelse ved en feiltakelse opplyste at EØS-avtalens overvåkingsorgan (EFTA Surveillance Authority – ESA) gjennomførte et myndighetstilsyn på Oslo lufthavn første uken i mars (uke 10). Avinor opplyser nå at selskapet oppga feil tidsrom for tilsynet. Det riktige er at tilsynet ble gjennomført i uke 11, det vil si tidsrommet 10.–14. mars.
Som opplyst i svaret på spørsmål nr. 1658 ble slusene oppbemannet med alt tilgjengelig personell i den situasjonen som oppsto den 13. mars. Dette var imidlertid ikke tilstrekkelig til å håndtere køene som hadde oppstått, og i kombinasjon med et økende antall ankommende passasjerer oppsto det derfor lange køer.
Avinor opplyser at selskapet har forsterket bemanningen ytterligere inn mot kommende høytrafikkperioder. I tillegg vil det via media gå ut henstillinger om at passasjerene følger flyselskapenes anbefalte oppmøtetider.