Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2000 (2024-2025)
Innlevert: 22.04.2025
Sendt: 23.04.2025
Besvart: 30.04.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Kan statsråden klargjøre handlingsrommet som kommunene har til å innføre mer lek i første klasse?

Begrunnelse

Flere partier tar til orde for å innføre mer lek i første klasse, og det er flere forslag til behandling i Stortinget, herunder Dokument 8:176 S (2024-2025) og Dokument 8:103 S (2024-2025). Kunnskapsministeren har selv sagt til Utdanningsnytt at "mange skoler og lærere allerede jobber veldig godt med lek i skolen". Ministeren sa også til Dagsavisen 18. juni 2024:

"- Den nye læreplanen, som ble innført for fire år siden, viser til lekeundervisningen for at elevene skal ha et godt utgangspunkt for læring. Rammeverket er klart og det må fylles med lek og handlingsrom for lærerne".

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg er glad for å se at det er flere som er opptatt av at leken skal ha plass i skolen. Det er jeg også. Den er viktig for elevenes faglig, sosiale og kreative læring og utvikling, og for deres trivsel. Det er derfor viktig at vi gir leken gode vilkår og tar den på alvor. Forskerne bak evaluering av seksårsreformen fant at det er mindre frilek på skolen i dag, enn i 2001, særlig inne. Men de fant også at lærere, skoleledere og skoleeiere var opptatt av lek i skolen, og mange vil ha mer lek for de yngste elevene. Og de mente at de nye læreplanene er et skritt i riktig retning for å få dette til. Det mener jeg er positivt.
Skolen har et bredt samfunnsmandat, og skal legge til rette for at elevene lærer, trives og utvikler seg. Representanten ber meg klargjøre handlingsrommet kommunen har til å innføre mer lek i første klasse. Hva representanten da tar utgangspunkt i at dette skal være mer enn, framgår ikke av spørsmålet. Det vil varierer fra kommune til kommune, skole til skole og også mellom klasserom.
Dagens regelverk gir både et pedagogiske handlingsrom til å tilrettelegge opplæringen i klasserommet, og stiller samtidig også krav til å ivareta de yngstes behov for lek i skolen.
Loven og læreplanverket gir lærerne et stort handlingsrom til å velge metodene de vil bruke for at elevene skal nå målene i læreplanene, herunder lek. Læreplanverket stiller også krav til at lek, undring og utforsking skal ha en tydelig plass i opplæringen, særlig i de første skoleårene. I overordnet del av læreplanverket står det blant annet at for de yngste barna i skolen er lek nødvendig for trivsel og utvikling. I tillegg står det at et bredt spekter av aktiviteter, fra strukturert og målrettet arbeid til spontan lek, gir elevene en erfaringsrikdom. Lek gir mulighet til kreativ og meningsfylt læring. Lek er også presisert i flere kompetansemål for de yngste elevene i flere fag.