Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2023 (2024-2025)
Innlevert: 24.04.2025
Sendt: 25.04.2025
Rette vedkommende: Energiministeren
Besvart: 02.05.2025 av energiminister Terje Aasland

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Når eigarkommunane for Åknes /Tafjord IKS nå har besluttet å legge ned selskapet, avvikle befolkningsvarslingen slik som tyfonanlegg i heile Storfjorden, UMS befolkningsvarsling som er grundig bygd opp for raskt kunne varsle felles alle som oppholder seg i flodbylgjeområdet for eit ras fra Åkneset, der det overhode ikkje er klart hvordan den einskilde kommune nå videre skal liksom organisere dette på eiga hand, og er befolkninga nå trygg.
Spørsmålet er, vil dette vere i tråd med TEK17, og krava i § 7,4, og er dette forsvarleg?

Begrunnelse

Dei fleste har sikkert sett den norske katastrofefilmen "BØLGEN" som ganske realistisk viser kva som kan skje ved eit fjellskred frå Norges desidert største risiko for ei naturkatastrofe frå eit skred ved Åkneset i Sunnylvsfjorden.
Åknes /Tafjord beredskap IKS har i en årrekke stått for beredskapen for eit varsla fjellskred frå Åkneset og Heggurdaksla i Møre og Romsdal.
Desse to høgrisiko fjellskredobjektene er klassifisert som noko av Noregs høgaste risikoer for større naturkatastrofer og har vore på topp 5 i dei årlige rapportene om Nasjonalt risikobildene frå DSB.
Grunnlaget for å kunne bygge og bu under sekundær effekten frå flodbylgjer frå eit varsla skred frå Åkneset, er forankra i TEK17, som dannar grunnlaget for at fleire titals tusen innbyggjarar samt fleire kommunesenter ligger under oppskyllingshøgdene for eit katastrofe skred frå Åkneset.
Det har vore etablert noko av verdas beste overvakings og varslingssystem for fjellskred ved Åknes/Tafjord IKS på vegner av alle dei utsette kommunanen langs Storfjorden frå Geiranger til Ålesund, samt fra NVE sitt beredskapssenter for fjellskred på Stranda som døgnovervakar Åkneset.
Det har vore etablert omfattande varslingssystem via tyfonanlegg i alle bygdelaga samt UMS telefon/mobilvarslingssystem som varslar absolutt alle som oppholder seg i fareområdet, uansett nasjonalitet og på mange språk.
I TEK17 står følgjande:
Det stilles strenge krav til overvåkings- og beredskapssystemene.
Det må være tilstrekkelig bemanning og kompetanse for å ivareta et pålitelig system for overvåking, varsling og evakuering.
Det må være kontinuerlig drift av overvåkingssystemet, for eksempel teknisk tilsyn med sensorer, strømforsyning, kommunikasjon og signaloverføring.
Det må gjennomføres jevnlige varslings- og evakueringsprøver for å påse at overvåkingen fungerer tilstrekkelig.
Det må foreligge gode beredskapsplaner for varsling og evakuering.
Det må være pålitelige og effektive varslingssystemer. Varsling skjer for eksempel ved hjelp av tyfonanlegg, automatisk varsling med telefon, mobiltelefon, SMS, media, radio mv. slik at hele befolkningen i det aktuelle området kan varsles.
Nå har plutselig eigarkommunane for Åknes /Tafjord IKS besluttet å legge ned selskapet, og alt av dagens gjeldende befolkningsvarsling.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: I pressemelding fra Åknes/Tafjord IKS datert 31.5.24 framgår det at styret har besluttet å legge ned eget tyfonsystem. Dette erstattes av et SMS-varslingssystem, samt at det er innført et nytt nasjonalt varslingssystem (Nødvarsel) som dekker hele området. Nødvarsel er en tjeneste fra norske myndigheter. Nødvarsel skal brukes av politiet til å varsle befolkningen om akutte og alvorlige hendelser som truer liv og helse.
Jeg har fått opplyst fra Justis- og beredskapsdepartementet at Statsforvalteren i Møre og Romsdal vurderer at Nødvarsel er egnet til befolkningsvarsling ved skred med etterfølgende flodbølge. Statsforvalteren oppgir også at Politiet har bekreftet at nødvarsel kan brukes til varsling om ekstrem fare og i forbindelse med evakuering.
Hver kommune skal ha en plan for befolkningsvarsling i henhold til forskrift om kommunal beredskapsplikt § 4d. Når kommunene går over til Nødvarselsystemet, tilfredsstiller de kravet til kommunal beredskapsplikt etter forskriften. Statsforvalteren gjennomfører for øvrig tilsyn med kommunal beredskapsplikt.
Jeg kan også, etter innspill fra Kommunal- og distriktsdepartementet, legge til at byggteknisk forskrift (TEK17) § 7-4 ikke gjelder generell sikkerhet og varsling for hele befolkningen, men er en unntaksbestemmelse for nye byggetiltak i områder med fare for fjellskred og flodbølge som følge av fjellskred. Unntaksbestemmelsen har som vilkår for å tillate ny utbygging at det foreligger et forsvarlig beredskapssystem som omfatter overvåking, varsling og evakuering. Disse vilkårene skal sikre at liv ikke går tapt, og at folk er ute av området i god tid før skredhendelsen skjer.
I veiledningen til forskriften presiseres det at varslingssystemene må være pålitelige og effektive. Det gis eksempler på ulike varslingsmåter som anses som forsvarlige, som tyfonanlegg, automatisk varsling med telefon, mobiltelefon, SMS, media, radio m.m. Det er med andre ord flere alternativer til tyfonanlegg som kan bidra til å oppfylle forskriftens krav. Beredskapsvilkåret i TEK17 § 7-4 for nye byggetiltak kan fremdeles være oppfylt uten tyfonvarsling, ved for eksempel SMS og pushvarsling for smarttelefon.
I tillegg vil jeg legge til at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) overvåker fjellpartier med høy risiko, slik som Åknes, kontinuerlig. NVE varsler endringer i farenivå til sentrale beredskapsmyndigheter, slik som kommuner, statsforvalter og politi.