Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2048 (2024-2025)
Innlevert: 27.04.2025
Sendt: 28.04.2025
Besvart: 05.05.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Mener statsråden at hensynet til en elev som står for omfattende forstyrrelse i skolehverdagen til medelever skal veie tyngre enn hensynet til de resterende elevene i en klasse/skolefellesskap som får sin læring, trygghet og trivsel ødelagt over lengre tid? Mener hun dagens vedtatte lovverk eller int. konvensjoner som vi er tilknyttet hindrer at hensynet til et større antall elever som rammes av et individs omfattende forstyrrende adferd kan veie tyngre enn hensynet til individet som forårsaker uroen (i spm. om pålagt skolebytte)?

Begrunnelse

Jeg har den siste tiden kommet over flere saker hvor hensynet til et en enkeltelev eller noen få elever som står for omfattende langvarig forstyrrelse i skolehverdagen til et større antall elever i en skoleklasse eller et skolefellesskap ser ut til å ilegges større vekt enn hensynet til de mange elevene som får sin læring, trygghet og trivsel ødelagt, med den konsekvens at den forstyrrende adferden får fortsette å ødelegge skolehverdagen til mange medelever i flere måneder eller flere år.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er viktig at vi har regler som åpner for å pålegge en elev å bytte skole i saker der oppførselen til eleven går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til én eller flere medelever, og der det ikke finnes mindre inngripende tiltak som vil kunne avhjelpe situasjonen. Slike regler har vi i dag i opplæringsloven § 13-4 om pålagt skolebytte. Terskelen er høy, fordi et vedtak om pålagt skolebytte er svært inngripende for eleven det gjelder. I saker som oppfyller vilkårene, er det hensynet til medelevene som veier tyngst. Dagens terskel for å pålegge skolebytte fremstår etter min vurdering som fornuftig.
Dagens vedtatte lovverk og internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til ivaretar og balanserer hensynet til den aktuelle eleven mot hensynet til medelevene på en god måte. Dette innebærer etter mitt syn at det er adgang i dag til å pålegge skolebytte i de sakene hvor omstendighetene tilsier at eleven bør bytte skole.
Jeg viser ellers til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 2046 (2024-2025).