Turid Kristensen (H): Hvordan jobber den interdepartementale arbeidsgruppen som skal bidra til forenkling for frivilligheten konkret med å forenkle og harmonisere på tvers av departementer, slik at de frivillige organisasjonene opplever søknads- og rapporteringssystemet som enklere, og kan statsråden opplyse om hvem deltar i denne gruppen, hvilke saker tas opp til diskusjon og kan statsråden gjøre rede for status i arbeidet og når det er forventet fullført?
Begrunnelse
Et samlet Storting ba i mars 2023, for over to år siden, regjeringen om å igangsette et arbeid for å harmonisere og forenkle de mange søkbare ordningene som forvaltes av departement, direktorat og statlig sektor. Hovedorganisasjonen Virke har nylig foretatt en gjennomgang av 21 tilskuddsordninger fra ulike departement og direktorat. Konklusjonen er klar, det har ikke skjedd en harmonisering og forenkling på tvers av departementer og direktorater. Selv innad i direktorater kan det stilles ulike krav til søknader og rapportering på tilskudd.
14 ulike departement har tilskuddsordninger til frivillig sektor. Kultur- og likestillingsministeren har tidligere meldt tilbake at det er opprettet en tverrdepartemental samarbeidsgruppe som blant annet skal ta for seg felles føringer i tilskuddsforvaltningen. Det er flere som etterlyser mer informasjon om arbeidet i denne gruppen, hva det konkret jobbes med, hvem deltar i arbeidsgruppen og hvilke saker tas opp her. Og ikke minst – når det kan forventes at arbeidet er fullført. Det hadde vært svært nyttig om statsråden kunne redegjøre noe nærmere for dette enn det som tidligere har vært gjort på spørsmål fra Stortinget og i offentligheten.