Trine Fagervik (Sp): «Har du glemt å betale innen fristen, må du betale så raskt som mulig"- kan vi lese på en av landets universiteters hjemmesider. Andre skriver kun at det må betales innen frist. Studenter forteller om ulik praksis rundt tap av studierett. Tap av studierett er en betydelig straff.
Kan statsråden gi en oversikt over hvor mange klagesaker for tap av studierett som er behandlet ved de ulike universitetene de tre siste studieår og vil statsråden anmode universitetene utøve skjønn i sine vurderinger av klagene?
Begrunnelse
29. april kunne vi lese i Khrono om en student som hadde mistet studierett. Saken ble først omtalt i Helgelands blad 25. april. Der uttaler både arbeidsgiver og Universitet seg om saken. Flere tilfeldigheter gjorde at studenten oversatt betalingsfrist, men da hun oppdaget det forsøkte hun på alle vis å få betalt semesteravgiften. Arbeidsgiver engasjerte seg også i saken og tok direkte kontakt med universitetet. Selv om studenten har forsøkt å få betale semesteravgiften for å få kunne fortsette studiet, så opprettholdt Universitetet vedtaket om studiestans. Universitetet ga blankt nei, ingen unnskyldning akseptert og ingen håndsrekning for å prøve å bidra til å løse studentens forferdelige situasjon.
Studenten har gjennomført alle arbeidskrav, deltatt på alle samlinger og praksis samtidig som hun har jobbet for arbeidsgiver. Vi mangler studenter i nord, vi mangler kvalifisert arbeidskraft, - utdanna lærere og barnehagelærere i landsdelen vår. Vi trenger at studenter gjennomfører og applauderer når småbarnsforeldre i full jobb velger å studere for å sikre oss kvalifisert bemanning. Samfunnsoppdraget til universitetene må være å bidra til at studenter mestrer og gjennomfører og at byråkrati og rigid regelverk trumfer all fornuft. Studenten, den kommende barnehagelæreren, ble rett og slett kastet ut. Mistet studierett. Hun fikk ikke delta i studiet eller gjennomføre praksis i påvente av klagebehandling. Universitetet har dermed forhåndsdømt henne. Universitetet selv sier de har få slike saker og derfor er det vanskelig å forstå den byråkratiske håndteringen av saken. Konsekvensene er betydelige for studenten selv som kommer ett år senere ut i jobb og de personlige konsekvensene studenten har blitt påført, Det har konsekvenser for arbeidsgiver, for distriktet og ikke minst for universitetet selv som mister en student som skulle gjennomført på normert tid.