Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2075 (2024-2025)
Innlevert: 30.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Besvart: 12.05.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Medfører det riktighet at Utdanningsdirektoratet (Udir) jobber med å radikalt endre dagens eksamensordning til for eksempel langtidsoppgave, og hva er i så fall mandatet som Udir har fått fra kunnskapsministeren til å gjøre dette?

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er feil at Utdanningsdirektoratet (Udir) jobber med å radikalt endre dagens eksamensordning, men Udir har fått et oppdrag om en helhetlig og systematisk gjennomgang av eksamensfeltet i videregående opplæring i tildelingsbrevet for 2025.
Eksamen er en sentral del av vurderingsordningen i videregående opplæring. For at eksamen fortsatt skal ha legitimitet som kvalifisering for videre utdanning og arbeid, mener regjeringen at ordningen hele tiden må videreutvikles for å fortsatt oppleves som gyldig, pålitelig og rettferdig.
Det har over lengre tid vært et behov for å justere eksamensordningene i videregående opplæring for at elevene skal få vist den kompetanse de har oppnådd på best mulig måte. Teknologisk utvikling, spørsmål om bruk av hjelpemidler og kostnader til eksamensforvaltning er også en del av det å sikre gode eksamensordninger. Regjeringen har satt i gang et arbeid for å grundig utrede hvordan vi kan få en sikrere og forbedret eksamensordning. Det kan innebære endringer.
Utdanningsdirektoratet er delegert ansvaret for utvikling, planlegging og gjennomføring av sentralt gitte eksamener og har den faglige kompetansen på området innenfor rammene av politiske mål og regelverket.
Målet med oppdraget er å utarbeide sikrere, mindre komplekse og mer bærekraftige eksamensordninger og eksamensformer som gir elevene god mulighet til å vise hva de har lært i faget. Samtidig er det viktig å ha kontroll på kostnadene.
Oppdraget tar også opp i seg det utviklingsarbeidet Udir allerede har igangsatt. Herunder også utprøving av en langtidsoppgave og forsøk med skriftlig-muntlig eksamen i yrkesfag på vg3-nivå.
Udir leverte i slutten av april et forslag til hvordan arbeidet kan organiseres. Kunnskapsdepartementet er nå i ferd med å vurdere dette. Det er foreløpig ikke tatt beslutninger om konkrete endringer i eksamensordningene basert på dette oppdraget. Udir jobber kontinuerlig med involvering av blant annet lærerorganisasjonene og Rådet for studieforberedende utdanningsprogram. Når det foreligger eventuelle forslag om konkrete endringer i eksamensordningene eller eksamensformene, som en del av læreplanene i de ulike fagene, vil disse høres som vanlig måte.
Representanten viser til arbeidet med å prøve ut en langtidsoppgave i videregående skole. Langtidsoppgaven prøves våren 2025 ut for andre gang i fire fag ved enkelte videregående skoler. Skoleåret 2023/2024 ble det gjennomført en utprøving av langtidsoppgave i tre fag. Under denne utprøvingen kommer denne oppgaven som et tillegg til de eksamenene i fagene der den prøves ut.
I Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen, som ble lagt frem av regjeringen Solberg, blir langtidsoppgaven omtalt som en mulig vurderingsform som kan bidra til at elevene får vist større deler av sin kompetanse enn med dagens eksamensformer, gi dem bedre mulighet til å fordype seg i faget og bli bedre studie- eller yrkesforberedt gjennom bruk av vurderingsformer som blant annet brukes i høyere utdanning. Forslaget er fulgt opp i arbeidet med fullføringsreformen som et av flere tiltak om videreutvikling av eksamensordningene. Om en slik oppgave kan oppfylle de kravene vi stiller til hvordan eksamen skal måle elevenes kompetanse, er det foreløpig ikke tatt noen beslutninger om. Utprøvingen evalueres av NTNU slik at vi skal få et godt kunnskapsgrunnlag.
For at eksamen i videregående opplæring skal kunne gjennomføres på en pålitelig, rettferdig, effektiv og håndterbar måte, er det behov for å gå igjennom eksamensordningene vi har i dag. Eksamensordningene må kunne være robuste nok mot teknologiske endringer, samtidig som ordningene må legge til rette for mest mulig læring i løpet av skoleåret og en riktig vurdering av elevenes kompetanse.
Eksamensordningene og -formene skal passe til både dagens videregående opplæring, men også kunne tilpasses fremtidens videregående opplæring.