Skriftlig spørsmål fra Per Olav Tyldum (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2099 (2024-2025)
Innlevert: 02.05.2025
Sendt: 05.05.2025
Besvart: 12.05.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Per Olav Tyldum (Sp)

Spørsmål

Per Olav Tyldum (Sp): Digitale spill er en naturlig del av spillmarkedet. I dag er det krav om fysisk oppmøte for å registrere seg som spiller av bingo. Landsdekkende ideelle organisasjoner har også kun lov til å drive fysiske landslotteri, ikke digitale.
Vil statsråden vurdere på nytt muligheten for digital registrering av spillere til bingo, slik det ble gjort under covid 19-pandemien, samt vurdere innføring av digitale landslotteri for ideelle organisasjoner innenfor rammene som gjelder i dagens landslotteriforskrift?

Begrunnelse

Hovedspill på bingo kan spilles digitalt, men dette betinger fysisk oppmøte for registrering i en bingohall. Det er altså ikke mulig å registrere seg digitalt. Dette er en barriere for mange. Antall bingohaller er redusert med 25 % etter siste års innstramninger, og særlig har tilbudet i distriktene blitt redusert. Barrieren for å registrere seg som spiller blir dermed større, og det skaper geografiske forskjeller siden avstanden til en bingohall kan være stor.
At digital registering er fremtiden, understrekes av at Norsk Tipping har besluttet å avvikle sitt kommisjonærnett. Det fremstår da som både tungvint og gammeldags når binoforskriften stiller krav om fysisk registrering.
I landslotteriforskriften kan landsdekkende ideelle organisasjoner ha landslotteri med en ramme på inntil 100 mill. kr. Dette har historisk vært en viktig inntektskilde for ideelle organisasjoner. I dag er det imidlertid få organisasjoner som benytter denne lotterirammen, siden det kun er åpnet for fysisk lotteri og ikke digitalt lotteri. Organisasjonene mener det er for kostbart å drive disse lotteriene manuelt. Stortingsflertallet har tidligere vært positive til digitale landslotteri for ideelle organisasjoner.
Når ideelle organisasjoners inntektsmuligheter strammes inn, samtidig som andre inntektsmuligheter ikke øker tilsvarende, betyr det strammere rammer for frivillig sektor som ellers fremheves som viktig i det norske samfunnet.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Fra nyttår ble det innført krav om at all spilling på elektroniske bingospill tilknyttet et bingolokale skal skje registrert, noe som betyr at bingohallene skal ha oversikt over enkeltspillernes spilleatferd. Innføringen av registrert spill gjør det også mulig å innføre tapsgrenser for disse spillerne, noe som trer i kraft 1. september i år. Tapsgrenser er blant de viktigste ansvarlighetstiltakene i pengespillpolitikken, og det er sosial ansvarlighet som er det førende hensynet ved vår pengespillpolitikk.
Dersom man åpner for at spillere av bingo kan registrere sin spilling digitalt, slik representanten tar til orde for, kan det uthule effekten av de maksimale tapsgrensene. Det har sammenheng med at en spiller som har nådd tapsgrensen i én bingohall, vil kunne registrere seg (digitalt) i en bingohall et annet sted i landet og på den måten fortsette å spille elektronisk, selv om tapsgrensen er nådd. Der er følgelig ikke ønskelig å åpne for digital registrering.
Når det kommer til muligheten for ideelle organisasjoner til å tilby digitale pengespill, er dette vurdert tidligere, blant annet i forbindelse med arbeidet med ny pengespillforskrift. Der ble det konkludert med at det ikke er ønskelig å legge til rette for økt bruk av digitale pengespill for andre enn enerettstilbyderne. Dette ble blant annet begrunnet i risikoen for at de digitale spillene vil kunne ligne på Norsk Tipping sine nettspill og dermed utgjøre reelle konkurrenter for Norsk Tipping. Dette ville i så fall utfordre enerettsprinsippet i den norske pengespillmodellen.
Videre vil en åpning for digitale landslotteri kunne innebære en utvidelse av det private pengespillmarkedet. Dette kan også utfordre reguleringsmodellen, siden det er en forutsetning at pengespill som tilbys av andre enn enerettstilbyderne kun skal være et supplement til enerettstilbydernes pengespill. Det er likevel ikke noe i veien for bruk av digitale løsninger for distribusjon og betaling av pengespillene, som for eksempel Vipps.