Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2172 (2024-2025)
Innlevert: 11.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 16.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å fjerne hindringene som ødelegger for ankring i gamle uthavner, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at regelverket følges og mulighetene i arealplanleggingen utnyttes, slik at uthavner/ankringsplasser der det ikke ligger sjøledninger, sikres for allmenhetens bruk i fremtiden?

Begrunnelse

Jeg viser til spørsmålet og statsrådens svar på Dokument nr. 15:1881 (2024-2025). Svaret viser god innsikt i gjeldende lover og regler som kommer til anvendelse ved tiltak i skjærgården og mulighetene som finnes for å sikre resterende uthavner for fremtiden, blant annet ved å inkopiere uthavner i kommunenes planer.
Imidlertid viser omfanget av alle ødeleggende utlegginger i skjærgården at regelverket ikke har fungert etter hensikten, at Statsforvalteren ikke har påsett at statlige retningslinjer følges og at mulighetene i Plan og bygningslovens arealdel ikke er benyttet. Fakta er at i enkelte områder er mer enn 50% av uthavnene/ankringsplassene for fritidsfartøy unødvendig helt eller delvis ødelagt. Statsråden antyder i svaret at det nærmest er valgfritt for kommunen å følge opp en ulovlighet etter PBL §32. Unntaket fra det prinsipielle kravet om å følge opp, er om ulovligheten kan betegnes som ubetydelig. Det kan ikke komme til anvendelse hva gjelder ødeleggende utlegginger i uthavner der det alltid fantes alternative traseer, fordi slike tiltak i stor grad berører allmennhetens interesser og ferdselen for et betydelig antall brukere av fritids fartøy. Uten tiltak er det lite trolig at forvaltningen vil endre sin praksis. Faktum er at mange kjente uthavner og ankringsplasser i skjærgården i realiteten er stengt for allmennheten. Blant annet Kystverkets manglende instruksjonsrett hindrer at korrigerende tiltak iverksettes. Statsården oppfordres til å sørge for å reetablere ødelagte uthavner. Å legge om sjøledninger er ikke spesielt komplisert eller kostbart, tatt i betraktning antall brukere.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Som jeg redegjorde for i mitt forrige svar, bygger dagens regelverk på en myndighetsfordeling mellom stat og kommune. Denne fordelingen er utformet blant annet av hensyn til lokaldemokratiet, slik at kommunene som kjenner sine egne kystnære områder best, får det nødvendige handlingsrommet til å ivareta lokale interesser. Der nasjonale hensyn gjør seg gjeldende i en gitt sak, finnes det virkemidler i både plan- og bygningsloven og havne- og farvannsloven som gir staten mulighet for å påvirke sakens utfall. Plan- og bygningsloven § 1-4 første ledd pålegger kommunen å påse at loven overholdes i kommunen. Kommunene har plikt til å følge opp forhold som er i strid med plan- og bygningsloven, se § 32-1 første ledd. Det er riktig som stortingsrepresentanten peker på at dette unntaket ikke kan brukes i saker som berører sentrale interesser som loven skal ivareta, eller som fører til fare eller ulempe for omgivelsene. I vurderingen av om en overtredelse er av «mindre betydning», vil sentrale momenter være overtredelsens art og omfang, og avvikets betydning for de interesser som plan- og bygningsloven skal sikre.

Dersom en sjøledning allerede er lagt ut uten nødvendige tillatelser, bør dette tas opp med kommunen. Kommunen har en rekke virkemidler for å få rettet opp ulovlige forhold. Den som har lagt ut sjøledningen uten søknad, skal gis anledning til å søke om etterfølgende tillatelse. I en eventuell tillatelse kan kommunen stille krav om endret plassering av sjøledningen. Dersom det ikke er adgang til å gi tillatelse, skal forholdet følges opp med sanksjoner, typisk pålegg om retting og tvangsmulkt. Slik retting kan bl.a. gå ut på å kreve at sjøledningen fjernes. Kommunen kan også foreslå endringer i arealplaner ved neste rullering for å ivareta både hensynene til ankringsplass og sjøledninger. Plan- og bygningsloven gir altså kommunen effektive virkemidler for å få rettet opp ulovlige forhold. Loven gir derimot verken rett eller plikt for kommunen til å reetablere tiltak eller havner.

Jeg mener at dagens regelverk balanserer nasjonale og lokale hensyn på en god måte. Kommunal- og distriktsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet vil, med underliggende etater, fortsette å veilede kommunene for å sikre god arealplanlegging, god søknadsbehandling og målrettet oppfølging av tiltak i strid med hhv. plan- og bygningsloven og havne- og farvannsloven.