Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2178 (2024-2025)
Innlevert: 11.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 19.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke ulikheter er det eventuelt i gjeldende regler, retningslinjer og praksis i Statens vegvesen og Nye Veier når det gjelder driving av tunneler, eksempelvis knyttet til bolting, hva har disse eventuelle ulikhetene å si for tidsbruk og kostnader, eksempelvis i et stort prosjekt som Rogfast?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regelverket i form av forskrifter, standarder, vegnormaler og veileder til vegnormalene er likt for Nye Veier AS og Statens vegvesen. De overordnede kravene som gjelder selve tunneldrivingen står i vegnormal N500 Vegtunneler og normal praksis er videre detaljert i veiledningen N-V521 Geologi og bergsikring i tunnel.
Alminnelig driving av tunneler består overordnet av boring til sprengning, salvesprengning, utlasting av masser, bergsikring, samt berginjeksjon for å stoppe vann om nødvendig. Bergbolting, som nevnt i spørsmålet, er en del av bergsikringen.
Jeg er kjent med at det er noe ulik praksis for hvordan § 27-17 Boring med bergborerigg i Forskrift om utførelse av arbeid håndteres. Ulikheten handler primært om fordeling og håndtering av ansvar. I dette ligger det en HMS-vurdering som kan føre til ulik praksis mellom kontrakter med hvilke samtidige arbeidsoperasjoner som kan utføres, bl.a. salveboring og bolting til bergsikring.
Vegnormal N500 vegtunneler er hjemlet i vegloven, og er styrende for innholdet i kontraktene for både Statens vegvesen og Nye Veier. Statens vegvesen legger i tillegg sin interne retningslinje R761 Prosesskoden til grunnlag for kontraktene. Retningslinje R761 er utviklet for å blant annet ivareta kravene i vegnormalene. Nye Veier bruker vegnormalene mer direkte opp mot entreprenøren for sine anlegg. Begge strategiene følger normal praksis og bransjestandard. Generelt vil Statens vegvesens fremgangsmåte gi en noe større grad av byggherrekontroll, mens Nye Veier AS i noe større grad lar disse oppgavene utføres av entreprenøren.