Sveinung Stensland (H): Kan statsråden bekrefte eller avkrefte at cruiseskip som bruker norsk havn som snuhavn vil omfattes av forslagene til endring i allmenngjøringsloven, hvor jeg ber om en konkret avklaring på dette samt svar på eksempelet nevnt i begrunnelsen?
Begrunnelse
Forslagene til endring i allmenngjøringsloven skaper usikkerhet rundt hvordan internasjonale cruiseskip som benytter norske havner som snuhavn vil bli behandlet. Dette gjelder særlig skip som opererer i Nord-Norge med lengre opphold og flere påfølgende cruise-seilaser.
Et typisk scenario i Nord-Norge innebærer at et cruiseskip:
• Laster passasjerer og crew i norsk havn
• Gjennomfører tre-fire påfølgende cruiseseilaser (vanligvis én uke per tur) mellom nordnorske havner, med lang reisevei til nærmeste utenlandske havn
• Laster av de samme passasjerene i norsk havn
• Returnerer til hjemmehavn i utlandet
Med statsrådens nåværende eksempler vil slike cruiseturer kreve svært lange omveier med seilaser til utenlandske havner for at forslaget ikke skal omfatte skipet. Dette kan gjøre det mindre attraktivt å tilby cruise i nord, redusere norske havners konkurranseevne som snuhavner og bidra til større utslipp enn nødvendig i skipsfarten:
Proposisjonen inneholder flere kritiske uavklarte spørsmål:
• Departementet er ikke tydelige på hvor lenge et skip kan være og seile i Norge før det må tilbake til utenlandsk havn dersom det ikke skal være omfattet av forslaget
• Begrepet «seilas» og «innenriksfart» mangler juridisk definisjon i forslaget med hensyn til varighet og andre rammer
• Ingen steder er det fastsatt konkrete tidsrammer eller varighet før et skip må være eller ha vært innom en utenlandsk havn for å ikke være omfattet
Konsekvenser for lønnsvilkår:
• Dersom et skip omfattes av forslaget i løpet av en lengre reise med flere cruiseturer, er det uklart hvor lenge norske lønnsbetingelser da skal gjelde
• Vil for eksempel et skip være omfattet av norske lønnsvilkår kun én uke av en fire ukers tur, men ikke de resterende tre ukene
• Dette skaper juridisk usikkerhet og praktiske problemer for både rederier og sjøfolk
Konsekvenser
Denne uklarheten kan:
• Undergrave norske havners posisjon som attraktive snuhavner
• Redusere cruise-aktivitet i Nord-Norge
• Bidra til økte reiseveier og dermed større utslipp i sektoren
• Skape uforutsigbare og kompliserte lønnsvilkår for sjøfolk
• Føre til at internasjonale cruiserederier velger andre destinasjoner
Det er derfor nødvendig at statsråden klargjør hvordan forslaget påvirker cruiseskip som bruker norske havner som snuhavn.