Mahmoud Farahmand (H): Inkassoregisteret er en samtykkebasert tjeneste som samler data fra inkassoselskaper på ett sted og gir gratis oversikt over inkasso og all usikret gjeld. Skatteetaten vil ikke la brukerne se egen statlige gjeld i Inkassoregistret. I stedet ber de brukeren logge seg inn hos Statens Innkrevingssentral, noe som kan være utfordrende for mange.
Hvorfor kan ikke staten gi privatpersoner enkel tilgang på egne data via Inkassoregisteret?
Begrunnelse
Inkassoregisteret er et privat og innovativt fintech-selskap. Målet er å gi privatpersoner enkel og samlet oversikt over egne inkassosaker og gjeld. Portalen samler og tilgjengeliggjør data om inkassosaker på samtykke fra privatpersoner, samt innhenter gjeldsdata fra Gjeldsregisteret og kredittinformasjon.
Det unike med tjenesten er at det gir individuelle brukere og profesjonelle aktører som NAVs gjeldsrådgivere et helhetlig bilde. Ved å utnytte moderne teknologi, kan man enklere navigere i gjeldsansvarsprosessen og få tilgang til bedre rådgiving og beslutningstaking. For at både skyldner og rådgiver skal få et helhetlig bilde trengs det oversikt over statlig gjeld her, først da vil løsningsforslagene gitt et fullkomment oversikt.
Skatteetaten har hatt et pilotprosjekt med banker som gir bankene nødvendig gjelds- og inkassoversikt, men ikke gjeldsrådgivere som har hjemmel til å få disse opplysningene. Skatteetaten gir heler ikke alle parter tilgang til A-meldingen og skattemeldingen, som er nødvendig for å lage nedbetalingsavtaler for brukerne. Bankene har også denne tilgangen. Man gjør det altså enklere å få lån, men vanskelig å få oversikt og hjelp når man skal komme seg ut av problemer som lånene skaffer.