Skriftlig spørsmål fra May Helen Hetland Ervik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2329 (2024-2025)
Innlevert: 27.05.2025
Sendt: 27.05.2025
Besvart: 02.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

May Helen Hetland Ervik (FrP)

Spørsmål

May Helen Hetland Ervik (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Rogaland fylkeskommune og Kolumbus kan opprettholde et godt kollektivtilbud i møte med store budsjettutfordringer og økte kostnader, særlig i lys av nye bussanbud med krav om å innføre utslippsfrie kjøretøy, reduserte billettinntekter og økende underskudd?

Begrunnelse

Rogaland fylkeskommune og kollektivselskapet Kolumbus står overfor betydelige økonomiske utfordringer. De nye bussanbudene som trer i kraft fra juli 2026 vil føre til en årlig kostnadsøkning på nær 270 millioner kroner. Samtidig har Kolumbus opplevd et underskudd på 82 millioner kroner i 2024, til tross for høy passasjervekst. En økning i antall reisende uten gyldig billett fører til ytterligere inntektstap, og selskapet anslår at de tapte 30 millioner kroner på sniking i 2024 alene.

For å møte utfordringene som har oppstått vurderer Rogaland fylkeskommune og Kolombus omfattende rutekutt og takstøkninger. Dette vil svekke kollektivtilbudet i regionen og gå på bekostning av regjeringens klimaambisjoner og mål om grønn mobilitet og mindre bilbruk.
Dersom staten ikke bidrar med økt støtte, kan det føre til redusert tilgjengelighet for innbyggerne, spesielt i distriktene.

Det siste året har det oppstått en kollektivkrise i fylke etter fylke, som følge av ekstraordinær stor prisstigning i buss- og ferjekontrakter. Kollektivkrisen treffer nå også Rogaland med full kraft.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil i hvert fall ikke legge opp til store kutt i finansieringen av fylkeskommunen, slik Frp har foreslått i sine alternative statsbudsjetter. Det ville ført til et dårligere og dyrere kollektivtilbud.

Regjeringen er kjent med at flere fylkeskommuner står i en krevende økonomisk situasjon, blant annet som følge av kostnadsvekst i kollektivtransporten. For å unngå betydelige kutt i tjenestetilbudet foreslo regjeringen høsten 2024 å øke de frie inntektene til fylkeskommunene med 700 millioner kroner i 2024, jf. Prop. 14 S (2024-2025), og en tilsvarende varig økning fra 2025, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2024-2025). Dette ble vedtatt av Stortinget, og kommer i tillegg til en realvekst på 1,65 milliarder kroner til fylkeskommunene i tråd med Prop. 1 S (2024-2025) for Kommunal- og distriksdepartementet.

For 2026 foreslår vi en ytterligere vekst i frie inntekter til kommunesektoren på mellom 4,2 og 4,9 mrd. kroner. For fylkeskommunene betyr dette et betydelig handlingsrom etter at utgifter knyttet til demografi er trukket fra. Med dette bidrar vi til at fylkeskommunene kan fortsette å levere gode tjenester, inkludert et godt kollektivtilbud, til innbyggere over hele landet.

Ett av de grunnleggende prinsippene for statlig styring av kommunesektoren er økonomisk rammestyring. Det innebærer at fylkeskommunene både skal ha frihet til og ansvar for å prioritere ressursene og tilpasse driften etter lokale behov. Regjeringen har tillit til at fylkeskommunene kjenner de lokale forholdene best, og er i stand til å gjøre de nødvendige avveiingene. Vekst i frie inntekter er det sentrale virkemiddelet staten bruker for å styrke kommuneøkonomien.

I tillegg er det satt av 7,7 milliarder kroner i 2025 til byvekstavtaler og andre tilskuddsordninger i byområdene, jf. Prop.1 S (2024-2025) for Samferdselsdepartementet. Nord-Jæren er ett av sju byområder med byvekstavtale, og det er satt av over 1,5 milliarder kroner i statlige midler i 2025 for å følge opp denne avtalen. Det er lagt opp til at en stor del av disse midlene skal gå til investeringer i og drift av lokal kollektivtransport.

Det er også satt av midler til en ny fireårig avtale med Haugesund om tilskudd til klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet, som bl.a. kan gå til investeringer i kollektivtransport. Dette bidrar til å legge til rette for et godt kollektivtilbud i regionen og er viktig for å nå nullvekstmålet.