Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2377 (2024-2025)
Innlevert: 31.05.2025
Sendt: 02.06.2025
Til behandling

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Det er allerede nå kaos på riksferjesambandet til Værøy, lenge før høysesongen er i gang. Hovedårsaken er at infrastruktur og kapasitet ikke er tilpasset innføring av gratis ferge og at svært mange bruker Værøy som transitthavn for å reise gratis mellom Bodø og Lofoten.
Hva vil statsråden gjøre for å avverge nok en sommer med kaos for fastboende ?

Begrunnelse

Høyre foreslo etter kaoset i ferjetrafikken i fjor sommer i Nordland en evaluering av erfaringene med gratis ferger og pekte på at infrastruktur og kapasitet ikke er økt av regjeringen for å tilpasse seg dette gratisgodet. I en utredning burde det også ses på løsninger med differensierte priser mellom fastboende og turister for å avhjelpe problemene som er oppstått. Regjeringen ser ikke ut til å ha fulgt opp Høyres forslag og allerede nå i mai er det kaotiske tilstander på riksferjesambandet til og fra Værøy.

Jeg får som folkevalgt meldinger om fiskere som ikke kommer seg med ferga for å få tak i garn og annet utstyr for det tidskritiske blåkveitefisket. Det kan også være snakk om planlagt syketransport og andre viktige ærend for fastboende som det er vanskelig å få plass på ferga til.

Videre skaper dagens bookingsystem betydelige utfordringer. Ferga til Værøy brukes i økende grad som mellomstasjon i ruter der reisende forsøker å omgå betalingssystemet ved å dele opp reisen. Erfaringen er at Værøy i økende grad benyttes som transitthavn i fergetrafikken mellom Bodø og Moskenes. Dette bekreftes av mannskapet om bord, som observerer hvordan reisende bevisst splitter opp reisen i to etapper – med hensikt å oppnå gratis transport for bil eller bobil. Bodø – Moskenes koster for bobil 1807 kroner. Reiser du Bodø – Værøy koster det 0 kroner, Værøy – Moskenes koster også 0 kroner, altså en besparelse på 1807 kroner om du velger å reise via Værøy.

Dette fører til dårlig kapasitetsutnyttelse og feilplanlegging. 27. mai ble det for eksempel reservert 145 lengdemeter kjøretøy fra Bodø til Værøy – men kun seks bobiler (ca. 45 lm)– av de som hadde reservert møtte faktisk opp. Likevel ble ventende kjøretøy uten booking avvist, fordi det var holdt av plass til forhåndsbookede biler som skulle på ved neste anløp.

Gratis ferge skulle være et gode men har utviklet seg til å skape usikkerhet og kaos for lokalbefolkningen. Dagens ordning bidrar til at fastboende og næringsdrivende mister forutsigbarhet i hverdagen. I en sårbar øykommune som Værøy, der ferga er livsnerven til fastlandet, er det en uholdbar situasjon skapt av Støre-regjeringen.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig