Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2384 (2024-2025)
Innlevert: 01.06.2025
Sendt: 02.06.2025
Besvart: 10.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Mener statsråden at det er en fornuftig ressursbruk med 55 ansatte i Statens vegvesen som jobber med kommunikasjon, og vil statsråden foreta seg noe med bakgrunn i opplysningene som fremkommer i Nettavisens sak 1. juni d.å.?

Begrunnelse

I følge en gjennomgang foretatt av Nettavisen, publisert 1. juni d.å., er det til sammen 55 ansatte innen kommunikasjon i Statens vegvesen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen er en av de største statlige etatene med virksomhet fra 170 lokasjoner i hele landet. Statens vegvesen har om lag 5000 medarbeidere fordelt på seks divisjoner og Vegdirektoratet. Direktoratet og de store utførende divisjonene har kommunikasjonsstaber.
Rådgiverne innenfor kommunikasjon støtter ledere og fagpersoner for å løse oppgaver med bred publikumsflate. Bygging, drift og vedlikehold av riksveinettet, planprosesser, trafikant- og kjøretøyområdet og arbeidet for trafikksikkerhet er områder hvor det kreves dialog og god kommunikasjon.
Arbeidet med nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken står sentralt i Statens vegvesen. Helt fra 1970-tallet har det vært tatt i bruk kommunikasjonsvirkemidler som holdningskampanjer, for å få ned antall drepte og skadde i trafikken. Fortsatt er det viktig å fremme gode holdninger og fortelle om risiko ved feil kjøreatferd.
Etaten er en av Norges mest omtalte virksomheter. Media trenger bakgrunnsstoff og faktaopplysninger. Kravene til rask respons, i og utenfor normal arbeidstid, er større enn tidligere. Trafikantene forventer god informasjon om avvik på veinettet. Ikke minst er det viktig med god kommunikasjon i forbindelse med alvorlige hendelser som ras der veien stenges flere dager. Dette innebærer at Statens vegvesens kommunikasjonsrådgivere går i helkontinuerlige beredskaps/pressevakt-ordninger.
Billedlig er Statens vegvesen «Norges største nabo», som kommuniserer om ulemper, støy, trafikkomlegginger og forsinkelser i forbindelse med pågående veiprosjekter på daglig basis. I 2024 publiserte Vegvesenet 550 pressemeldinger med stort gjennomslag i mediene. Redaksjonell omtale av Statens vegvesens virksomhet er viktig for å informere publikum, men også for å bygge kunnskap om for eksempel trafikksikkerhet. I sum omtales Statens vegvesen 60.000 ganger i redaksjonelle medier i løpet av ett år.
Vegvesen.no er et av de mest besøkte offentlige nettsidene med 150.000 brukere hver dag. Det vektlegges å utvikle et innhold som gjør det enkelt for brukerne å navigere og finne fram til informasjon om rettigheter og plikter, samt å få utført tjenester. Vegvesenet prioriterer å jobbe med klart språk i sin dialog med publikum. Kommunikasjonsrådgiverne i Statens vegvesen bidrar på alle disse områdene.
Kommunikasjonsrådgiverne utgjør om lag 1 prosent av de ansatte. Dette er på linje med gjennomsnittet for statlige direktoratet og etater (DFØ, 2023). Andelen har ligget på et stabilt nivå over flere år. Antall ansatte kommunikasjonsrådgivere i Statens vegvesen ble vesentlig redusert som en følge av omorganiseringen i 2020.
Det er viktig at staber og støttefunksjoner drives effektivt, herunder at kommunikasjonsområdet dimensjoneres riktig og har god måloppnåelse. Min vurdering er at etaten er rigget med nødvendig kompetanse og ressurser for å kunne løse sitt samfunnsoppdrag.