Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2393 (2024-2025)
Innlevert: 02.06.2025
Sendt: 03.06.2025
Besvart: 06.06.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Åpner kommuneloven § 7-10(1) for å fravike innkalling av vara i den nummerorden de er valgt av partipolitiske hensyn, og hva er konsekvensene for gyldigheten av et kommunestyres vedtak fattet med én stemmes overvekt i et kommunestyremøte hvor kommuneloven § 7-10(1) ikke er fulgt ved innkalling av varamedlem?

Begrunnelse

Det vises til kommuneloven § 7-10(1) som regulerer innkallingen av varamedlemmer ved medlemmers forfall til møte i et folkevalgt organ. Bestemmelsen lyder:

«Hvis medlemmer har forfall til et møte i et folkevalgt organ, innkalles varamedlemmer fra den gruppen der det er forfall. Varamedlemmer skal så langt som mulig innkalles i den nummerordenen de er valgt.»

Det vises videre til Norsk Lovkommentar ved Jan Fridthjof Bernt (note 357) på rettsdata:
«Kravet om at nummerordenen skal følges, gjelder i alle situasjoner der dette er praktisk mulig. Det er således ikke adgang til å springe over medlemmer på varamedlemslisten av politiske grunner, fordi vedkommende har meldt seg ut av partigruppen, fordi annet medlem har særlig god greie på aktuelle saker, eller fordi det er mindre byrdefullt for et annet medlem å møte.»

Det ønskes besvart om statsråden deler rettsoppfatningen i den siterte noten fra rettsdata, om at partipolitiske hensyn ikke oppfyller kravene kommuneloven § 7-10(1) stiller for å fravike varainnkalling i den nummerorden de er valgt. Det vises videre til forvaltningsloven § 41, som lyder:

«Er reglene om behandlingsmåten i denne lov eller forskrifter gitt i medhold av loven ikke overholdt ved behandlingen av en sak som gjelder enkeltvedtak, er vedtaket likevel gyldig når det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold.»

Det er sikker rett at forvaltningsloven § 41 kan anvendes analogisk ved brudd på saksbehandlingsregler i andre lover, jf. NOU: 2019:5 kap 33.2.1. Det ønskes på denne bakgrunn besvart hva som er konsekvensen for gyldigheten av et kommunestyrevedtak fattet med én stemmes overvekt, dersom kommuneloven § 7-10(1) ikke er fulgt ved innkalling av varamedlem slik at feil vara møter i det aktuelle kommunestyremøtet.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Det følger av kommuneloven § 7-10 første ledd at hvis medlemmer har forfall til et møte i et folkevalgt organ, innkalles varamedlemmer fra den gruppen der det er forfall. Varamedlemmer skal så langt som mulig innkalles i den nummerordenen de er valgt. Formuleringen «så langt som mulig» viser at bestemmelsen skal følges i alle tilfeller der det er praktisk mulig. Den kan altså ikke fravikes som følge av partipolitiske hensyn.
Utgangspunktet er at man skal følge listen slik den forelå etter valgoppgjøret. Dersom flere partier har gått sammen om å stille en felles liste ved valget til det aktuelle organet, kan det tenkes at varamedlemmet som skal kalles inn i henhold til nummerordenen, tilhører et annet parti enn medlemmet som har forfall. Det samme gjelder dersom et medlem eller varamedlem har endret partitilhørighet i løpet av valgperioden.
Hvis det er praktisk mulig å innkalle varamedlemmene i den nummerordenen de er valgt, og varamedlemmene likevel blir innkalt i en annen rekkefølge, vil dette utgjøre en saksbehandlingsfeil. Hovedregelen om virkningen av saksbehandlingsfeil følger av forvaltningsloven § 41. Bestemmelsen slår fast at et vedtak er gyldig på tross av feil ved behandlingsmåten dersom feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold. Bestemmelsen kan brukes analogisk ved brudd på saksbehandlingsregler i andre lover, slik som kommuneloven. Selv om den direkte bare gjelder for saker om enkeltvedtak, kan den antagelig brukes analogisk også i saker som gjelder andre individuelle avgjørelser og i saker om forskrifter.
Når man vurderer om en saksbehandlingsfeil kan ha virket inn på innholdet i en avgjørelse, må man ta utgangspunkt i de ulovfestede reglene om ugyldighet i forvaltningsretten. Det betyr at man må gjøre en samlet vurdering av blant annet hva slags type feil det er snakk om, omfanget av feilen, om ugyldighet er til gunst eller skade for berørte parter, eventuelle samfunnsmessige hensyn og hvor lang tid som har gått. Det er med andre ord ikke mulig å svare generelt på om et kommunestyrevedtak vil være ugyldig som følge av at feil varamedlem er innkalt til det aktuelle møtet. Hvis stemmetallene er slik at det aktuelle varamedlemmets stemmegivning er avgjørende for utfallet av saken, kan dette tilsi at feilen har virket inn på vedtakets innhold. Dette må imidlertid vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle.
I tilfeller hvor et vedtak kjennes ugyldig, vil vedtaket være uten rettsvirkninger og saken må normalt behandles på nytt.