Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2427 (2024-2025)
Innlevert: 05.06.2025
Sendt: 05.06.2025
Til behandling

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kva for avtalar har Statens vegvesen om kjøp av kommunikasjonstenester for 2025, kor stor er samla verdi av desse avtalane, korleis har dette utvikla seg over dei seinare år, og meiner statsråden at Statens vegvesen sin kjøp av konsulenttenester på dette området er i tråd med fellesføringane om å redusere konsultenbruken?

Begrunnelse

I følge ein artikkel i Kampanje 13. februar d.å. signerte Statens Vegvesen ein ny rammeavtale med eit mediebyrå, der den anslåtte verdien på avtalen auka frå 80 til 120 millioner kroner.
25. mars d.å. vart det kunngjort på Doffin konkurranse om "Rammeavtale for kjøp av reklame-/ og mediebyråtjenester for kortsiktige kampanjer, sesongaktiviteter og mediekjøp m.m." til ein verdi av 16 mill. kroner frå Statens vegvesen. I skildringa heiter det mellom anna at: "Statens vegvesen ønsker samarbeidspartner(e) med fagekspertise på konsept- og kampanjeplanlegging, mediekjøp, innholdsproduksjon og arbeidsgiverprofilering. Hensikten er at Statens vegvesen skal fremstå som en profesjonell og attraktiv aktør med tydelig profil i alle relevante kanaler."
I fellesføringane til offentlege verksemder har det heilt sidan 2022 lege ei føring om å redusere konsulentbruken. I tildelingsbrevet til Statens vegvesen for 2025 heiter det m.a. at:
"Redusere konsulentbruken
Det er et mål at staten samlet sett skal redusere konsulentbruken ved å utvikle egen kompetanse. Statens vegvesen skal arbeide for å redusere konsulentbruken på områder der det ligger til rette for å benytte interne ressurser og kompetanse. Utover informasjons- og holdningskampanjer skal tjenester fra kommunikasjonsbransjen som hovedregel ikke benyttes. Statens vegvesen skal i årsrapporten for 2025 rapportere om konsulentbruken og oppfølgingen av fellesføringen, herunder om totalbeløp for kjøp av konsulenttjenester, hvilke tiltak som er iverksatt og konkrete resultater. Dersom det er fagområder og/eller kompetanseområder i virksomheten der konsulenter benyttes i særlig grad, skal bakgrunnen for dette omtales nærmere. Etaten skal som en del av rapporteringen også gi en overordnet omtale av eventuelle kjøp av
konsulenttjenester fra kommunikasjonsbransjen (alle typer kommunikasjonstjenester) i 2025 og opplyse om totalbeløp for kjøp av slike tjenester.
Dersom utgifter til kjøp av konsulenttjenester er vesentlige, bør virksomheten i note til årsregnskapet spesifisere dette nærmere. Dersom virksomheten har større kjøp av konsulenttjenester fra andre statlige leverandører, bør dette fremgå særskilt. "

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig