Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2517 (2024-2025)
Innlevert: 13.06.2025
Sendt: 16.06.2025
Besvart: 24.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hva har vært de budsjetterte og faktiske kostnadene for 'Buss for tog' på strekningen Oslo–Drammen de siste ti årene, både ved planlagt vedlikehold og akutte hendelser (som signalfeil)?

Begrunnelse

Kollektivtransporten på Østlandet er underfinansiert og har betydelige kapasitetsutfordringer. I for eksempel Drammensregionen jobbes det målrettet for en byvekstavtale som kan styrke det lokale og regionale transporttilbudet. Likevel er jernbanen – selve ryggraden i kollektivsystemet – statlig styrt og utenfor lokalpolitikernes kontroll.
Når togtrafikken settes ut av drift, enten på grunn av planlagt vedlikehold eller akutte feil, påløper store utgifter til alternativ transport – såkalt "Buss for tog". Disse kostnadene er i liten grad synlige i offentligheten, til tross for at de kan utgjøre betydelige summer som i stedet kunne vært brukt på å styrke det ordinære kollektivtilbudet.
Det er viktig med større åpenhet rundt ressursbruken. Et konkret eksempel: En ung blikkenslager flyttet nylig fra Hemsedal til Oslo for å kjøre "Buss for tog" – fordi det er så godt betalt. Det sier noe om omfanget og insentivstrukturen i dagens system.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet har innhentet innspill fra togoperatører som betjener strekningen Drammen-Oslo S. Direktoratet har forutsatt at omfanget av busskostnader begrenses til Vygruppens lokal-/regiontog som betjener strekningen Drammen/Asker-Oslo S, samt Flytogets avganger på strekningen. Fjerntogene på Bergensbanen og Sørlandsbanen benytter også Drammenbanen, men disse kostnadene er ikke inkludert i vurderingene. Det har dessverre ikke latt seg gjøre å innhente så nøyaktige tall som etterspørres, for den avgrensede strekningen Drammen-Oslo S, og det understrekes at beløpene er usikre.
Videre er det relevant å påpeke at ved planlagte avvik dekker Bane NOR 80 prosent av togoperatørenes kostnader til innleie av busser, mens det for oppståtte avvik ikke er direkte dekning av busskostnader. Togoperatørene kompenseres imidlertid noe gjennom ytelsesordningen for oppståtte avvik som skyldes Bane NOR.
I følge Vygruppen ligger årlige kostnader for innleie av busser ved planlagte og oppståtte avvik på linjer som helt eller delvis trafikkerer strekningen Drammen-Oslo S på i størrelsesorden 120 mill. kroner. De seneste årene utgjør planlagte avvik mellom 75 og 95 prosent av tilfellene der det er satt opp buss for tog. Vygruppens faktiske kostnader fratrukket kompensasjon fra Bane NOR er anslått å i gjennomsnitt ligge på om lag 35 mill. kroner pr. år.
For Flytoget er det store variasjoner i årlige kostnader til busskjøring. For de seneste ti årene er omfanget i snitt ca. ti mill. pr. år totalt for selskapet, og en vesentlig andel av dette gjelder strekningen Drammen/Asker-Oslo lufthavn.