André N. Skjelstad (V): Hva har vært de budsjetterte og faktiske kostnadene for 'Buss for tog' på strekningen Oslo–Drammen de siste ti årene, både ved planlagt vedlikehold og akutte hendelser (som signalfeil)?
Begrunnelse
Kollektivtransporten på Østlandet er underfinansiert og har betydelige kapasitetsutfordringer. I for eksempel Drammensregionen jobbes det målrettet for en byvekstavtale som kan styrke det lokale og regionale transporttilbudet. Likevel er jernbanen – selve ryggraden i kollektivsystemet – statlig styrt og utenfor lokalpolitikernes kontroll.
Når togtrafikken settes ut av drift, enten på grunn av planlagt vedlikehold eller akutte feil, påløper store utgifter til alternativ transport – såkalt "Buss for tog". Disse kostnadene er i liten grad synlige i offentligheten, til tross for at de kan utgjøre betydelige summer som i stedet kunne vært brukt på å styrke det ordinære kollektivtilbudet.
Det er viktig med større åpenhet rundt ressursbruken. Et konkret eksempel: En ung blikkenslager flyttet nylig fra Hemsedal til Oslo for å kjøre "Buss for tog" – fordi det er så godt betalt. Det sier noe om omfanget og insentivstrukturen i dagens system.