Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2548 (2024-2025)
Innlevert: 17.06.2025
Sendt: 18.06.2025
Besvart: 23.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): 13. juni 2025 holdt samferdselsministeren tale på Norges Lastebileier-Forbunds landsmøte. I talen, publisert på regjeringen.no, står det at regjeringen mål er at halvparten av alle nye lastebiler skal være nullutslipp innen 2030.
Hvorfor fronter ikke ministeren det oppdaterte målet om at alle nye lastebiler skal være nullutslipp eller gå på biogass i 2030?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan 2018-2029 ble det vedtatt at 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy innen 2030. I statsbudsjettforliket for 2024 ble det enighet om en skjerpelse av dette målet:

"Det langsiktige målet er at hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass i 2030."

I Nasjonal transportplan 2025–2036 ble det nye 2030-målet gjentatt, og regjeringen skrev at de

"vil jobbe for å nå det langsiktige målet til stortingsflertallet om at nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass i 2030."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortingsflertallets mål om at nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass i 2030 ligger til grunn for regjeringens politikk. Både gjennom Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 og Klimastatus og plan for 2025 (KSP 2025) forpliktet vi oss til å jobbe for å nå det. I NTP 2025-2036 lanserte vi bl.a. en virkemiddelpakke for å nå dette målet samt de øvrige måltallene fra NTP 2018–2029. Virkemidlene ble videreutviklet i KSP 2025. Regjeringen har også gjentatt stortingsflertallets mål i klimameldingen (Klimamelding 2035) som ble lagt frem i vår. I Klimamelding 2035 lanserte regjeringen såkalte tidslinjer for å fase ut bruk av fossile brensler mot 2050. Tidslinjene er et verktøy for å systematisk vurdere teknologiutvikling og virkemiddelbruk framover og etter hvert sette årstall for når utslippene kan nærme seg null. Som utgangspunkt for tidslinjen for utfasing av bruk av fossile brensler i veitransporten ligger bl.a. stortingsflertallets mål for tunge kjøretøy i 2030. For å nå målet vil regjeringen benytte en kombinasjon av ulike virkemidler, både generelle virkemidler, som CO₂-avgiften, og mer sektorspesifikke virkemidler, som f.eks. Enova-støtte rettet mot tungtransporten og forsert utbedring av eksisterende og etablering av nye raste- og døgnhvileplasser for å tilrettelegge for lading. Jeg viser for øvrig til mer utfyllende omtale av politikken rettet mot tunge kjøretøy i KSP 2025 samt i Klimamelding 2035.