Skriftlig spørsmål fra Kjersti Bjørnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2554 (2024-2025)
Innlevert: 18.06.2025
Sendt: 18.06.2025
Besvart: 25.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kjersti Bjørnstad (Sp)

Spørsmål

Kjersti Bjørnstad (Sp): Mener statsråden det er akseptabelt at nye E6-strekninger til Mjøssykehuset kan bli forsinket med flere år på grunn av innsigelser fra Statsforvalteren – og hvordan vurderer statsråden Statsforvalterens rolle som statlig samordner når etatens egne innsigelser bidrar til betydelige merkostnader og forsinkelser i infrastruktur som skal betjene over 100 000 innbyggere?

Begrunnelse

Statsforvalteren i Innlandet har i sitt høringssvar til reguleringsplan for ny E6 Moelv–Roterud, datert 19. september 2024, fremmet en rekke innsigelser til begge planalternativene. Innsigelsene gjelder blant annet naturmangfold, jordvern, støy, ROS-analyse og adgang til Mjøssykehuset. Statsforvalteren konkluderer med at utredningene er mangelfulle, og viser samtidig til at nye, omfattende vurderinger må gjennomføres.
I henhold til statsforvalterens mandat skal etaten bidra til samordning av statlige interesser og fremme helhetlige løsninger til det beste for fylket. I denne saken bidrar Statsforvalteren tvert imot til at nødvendige veiutbygginger til det planlagte Mjøssykehuset på Moelv kan bli forsinket med flere år og påføres store merkostnader. Nye Veier har i sine fremdriftsvurderinger advart om at de pålagte tilleggsutredningene kan føre til at strekninger på E6 – og i verste fall ny Mjøsbru – først kan stå ferdige i 2031 eller senere. Det nye sykehuset skal etter planen stå ferdig i 2028.
Dette skaper en svært alvorlig beredskapssituasjon for store deler av befolkningen på Hedmarken, Toten og Gjøvik-regionen, som dermed risikerer å stå uten tilfredsstillende adkomstmulighet til regionens nye hovedsykehus i flere år etter åpning. Dette gjelder over 100 000 innbyggere, inkludert nødetater og kollektivtrafikk, på en strekning som i dag mangler alternativ rute.
Spørsmålet reises derfor for å få en vurdering av både hvordan statsråden vurderer Statsforvalterens rolleutøvelse i lys av dennes samordningsansvar, og om det er akseptabelt at kritisk infrastruktur til et nytt sykehus forsinkes på denne måten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingsselskapet Nye Veier AS jobber aktivt med planlegging av ny E6 mellom Moelv og Roterud som passerer planområdet for byggingen av Mjøssykehuset. Strekningen er omtrent elleve kilometer lang og inkluderer ny Mjøsbru.
Status for vegprosjektet er at Nye Veier har laget forslag til reguleringsplan for ny E6 som er behandlet og lagt ut på offentlig høring av Ringsaker og Gjøvik kommune. Utbyggingsselskapet er i dialog med relevante myndigheter om merknader og innsigelser fra høringsrunden. Dette er en viktig del av arbeidet, hvor samfunnets interesser blir ivaretatt gjennom dialog, justering og optimalisering av planforslaget.
Nye Veier har i denne sammenheng, sammen med planmyndighetene, gjennomført en egen prosess med Statsforvalteren i Innlandet og øvrige instanser som fremmet innsigelse, blant annet fylkeskommunen, for å avklare grunnlaget for og innholdet i de respektive innsigelsene, samt drøfte ulike alternativer for å kunne svare disse ut.
Det pågår dialog mellom Statsforvalteren og Nye Veier med sikte på å løse innsigelsene og svare ut de gjenstående merknadene før sommeren.
Om det fremdeles skulle være behov for mekling av evt. gjenstående innsigelser skjer dette i regi av Statsforvalteren i Innlandet. Statsforvalteren er administrativt underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Innsigelsesinstituttet er hjemlet i plan- og bygningsloven som Kommunal- og distriktsdepartementet er ansvarlige for. Konkrete spørsmål om Statsforvalterens rolle og innsigelsesinstituttets funksjon er derfor best rettet til andre statsråder enn meg.
Jeg vil imidlertid bemerke at jeg opplever planprosessene for utbygging av vei i Norge som gode. Det gjelder også når berørte myndigheter påpeker forhold som bør eller må vurderes grundigere. Det viktigste er at man på riktige tidspunkt tar en beslutning og sørger for å gjennomføre de stegene som vi vet gir best mulig resultat. Dette vil som regel også være både tid- og ressursbesparende.
Når innsigelser og merknader er ferdig behandlet, vil Nye Veier revidere planforslaget og sende over et omforent reguleringsplanforslag til mulig vedtak i Gjøvik og Ringsaker kommuner.
Det er Nye Veiers mål å legge til rette for et vedtak i kommunene i løpet av 2025. Endelig oppstart av anleggsarbeider bestemmes av styret i utbyggingsselskapet.