Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2566 (2024-2025) Innlevert: 18.06.2025 Sendt: 19.06.2025 Rette vedkommende: Kommunal- og distriktsministeren Besvart: 09.07.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng
Geir Pollestad (Sp): Ikea på Forus er pålagt å ha maksimalt 183 parkeringsplasser og minimum 1 099 sykkelparkeringsplasser ved sitt nye varehus. Mener statsråden dette er rimelig eller vil statsråden pålegge statsforvalteren å bruke sunn fornuft?
Kjersti Stenseng: Saken gjelder søknad om dispensasjon fra krav til parkering for etablering av nytt IKEA-bygg i Stavanger kommune. Eiendommen er regulert til forretning i detaljregulering for Forus, og inngår også i interkommunal kommunedelplan for Forus. Interkommunal kommunedelplan for Forus ble endelig vedtatt av Kommunal- og distriktsdepartementet fra 7. juni 2024, etter at departementet behandlet saken på grunn av en uløst innsigelse fra Statsforvalteren i Rogaland og Rogaland fylkeskommune.I departementets vedtak ble parkeringsdekningen satt til maksimalt 0,5 plasser per 100 m² BRA for alle typer formål, utenom bolig. Departementet la i sin avgjørelse vekt på at antall parkeringsplasser vil være avgjørende for bilandelen for persontransport til og fra Forus, og at en ikke bør tillate en høyere parkeringsdekning på Forus enn det som følger av de nye planbestemmelsene i Regional plan for Jæren og Søre Ryfylke. Stavanger kommune ga dispensasjon til 590 parkeringsplasser og 170 parkeringsplasser for sykkel gjennom vedtak i Utvalg for by- og samfunnsutvikling, den 15. mai 2025. Statsforvalteren klaget på vedtaket i brev av 11. juni 2025, og viser til at den foreslåtte parkeringsdekningen innebærer en tredobling av parkeringsnormen for bil, og en vesentlig reduksjon i antall sykkelparkeringsplasser, sammenlignet med føringer i den Interkommunale planen. Statsforvalteren begrunner klagen med at dette vil komme i konflikt med nasjonale føringer knyttet til samordnet areal- og transportplanlegging, jf. Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobil. Stavanger kommunes dispensasjon er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Dersom Stavanger kommune opprettholder sitt vedtak, skal klagen oversendes klageinstansen for behandling. I denne saken må det oppnevnes en settestatsforvalter for å foreta klagebehandlingen.Siden saken fortsatt er til behandling lokalt, ønsker jeg ikke å gå inn i en konkret vurdering av saken.