Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2606 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 30.06.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva vil statsråden gjøre for å bedre tilliten til Lotteri- og Stiftelsestilsynet og den norske spillmodellen?

Begrunnelse

Lotteri- og Stiftelsestilsynet er viktige, og jobben de er ment å gjøre innen spillfeltet skal sørge for at norske spillere kan være sikre på at de spiller innenfor trygge rammer og at spillet de spiller er utformet på en redelig måte. Tilsynet nyter stor tillit blant befolkningen, og har en relativt stor beslutningsmyndighet. Men med den myndigheten og tilliten, så kommer det også et stort ansvar.
Da er det svært bekymringsverdig at en så elementær og ikke minst sentral tjeneste som tipsmulighet, altså at brukere og andre kan tipse tilsynet om feil og mangler de møter når de spiller, ikke har fungert på et helt år. Særlig graverende blir dette når Lotteri- og Stiftelsestilsynet selv er svært opptatt av at selskaper de fører tilsyn med må ha gode rutiner på å fange opp denne typen feil. At de selv ikke har rutiner eller mistenkte at det var noen feil når systemet var nede i over et år er uholdbart.
I tillegg vet vi at anonyme tips fra publikum benyttes i deres arbeid. Feilen kan derfor ha hatt store konsekvenser for norske spillere og spilltilbydere. I perioden har blant annet Norsk Tipping opplevd flere store feil som heller ikke Lotteri- og Stiftelsestilsynet klarte å fange opp.
I lang tid har både tilsyn og norsk tilbyder gjort enorme feil med store konsekvenser, og ingen av dem har hatt korrekte rutiner på plass. Når vi nå vet at denne feilen har vedvart så lenge, og at tilsynet ikke har hatt gode nok rutiner for å fange opp denne typen feil, hvordan kan vi da ha tillit til at systemet fungerer.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Det er beklagelig at publikum i en lengre periode ikke har hatt mulighet til å formidle anonyme tips til tilsynet.
Tilsynet har opplyst at det i hele perioden har mottatt tips via e-post eller kontaktskjema, men ikke via tipsskjemaet som er publikums eneste måte å formidle anonyme tips. Det var LS som selv oppdaget feilen, og den ble umiddelbart rettet. LS betrakter selv dette som en alvorlig feil, og de har iverksatt et arbeid for å forebygge mot lignende hendelser i fremtiden.
Tilsynets oppfølging av den tekniske svikten blir et tema på kommende etatsstyringsmøter med departementet og jeg vil forsikre meg om at de interne rutinene er gode nok.
Når det er sagt så opplever jeg LS som et velfungerende tilsyn, og jeg ser ingen grunn til at vi på grunn av denne ene feilen ikke lenger skal kunne ha tillit til at tilsynssystemet fungerer, eller til spillmodellen mer generelt.