Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2602 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 26.06.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Mener statsråden det er en bedre løsning at forbrukere deler gjeldsopplysninger via usikre og lite kontrollerbare kanaler som e-post og SMS, fremfor å bruke trygge og lovlige løsninger som bygger på samtykke etter personopplysningsloven og GDPR, eller mener statsråden at forbrukere ikke er i stand til selv å vurdere og ta stilling til slike samtykkebaserte delinger – til tross for at regelverket nettopp gir dem denne retten?

Begrunnelse

Det er positivt at statsråden i sitt forrige svar understreker at forbrukere står fritt til å hente ut og dele egne gjeldsopplysninger, også med låneformidlere. Det gjør det imidlertid desto mer uforståelig at departementet samtidig foreslår å forby trygge, samtykkebaserte tjenester som nettopp legger til rette for slik deling. Alternativet for mange forbrukere vil være å dele opplysninger manuelt via e-post, skjermbilder eller SMS – noe som både svekker datasikkerheten og gir redusert kontroll over egne opplysninger.
Det fremstår fortsatt som en sammenblanding av regelverk når det vises til gjeldsinformasjonsforskriften § 6, som gjelder utlevering fra gjeldsinformasjonsforetak til aktører med hjemmel i loven. Denne bestemmelsen kan vanskelig være relevant i tilfeller der forbrukeren selv – basert på gyldig samtykke – velger å dele egne opplysninger med en tredjepart. Slike delinger skjer utenfor gjeldsinformasjonslovens utleveringssystem, og reguleres i stedet av personopplysningsloven og GDPR.
Vi kan heller ikke se noen prinsipiell grunn til at banker eller andre aktører ikke skal kunne motta gjeldsdata gjennom samtykkebasert innsyn, så lenge samtykket er lovlig utformet. At forbrukeren deler mer data enn det banken selv kan innhente med hjemmel i lov, må anses som en legitim bruk av retten til dataportabilitet og kontroll over egne opplysninger.
Samtykkebasert innsyn benyttes i dag av svært mange forbrukere gjennom tjenester med høy kundetilfredshet. Slike løsninger gir bedre økonomisk oversikt, legger til rette for refinansiering og lavere renter, og styrker forbrukerens posisjon i markedet. De bidrar dermed aktivt til å forebygge gjeldsproblemer – i tråd med formålet i gjeldsinformasjonsloven. Å forby slike løsninger generelt fremstår som et uforholdsmessig tiltak og kan virke mot sin hensikt. Eventuelle bekymringer om uønsket markedsføring bør heller adresseres gjennom eksisterende regelverk som er bedre egnet og mer målrettet for å håndtere slike problemstillinger.

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Jeg har nylig besvart spørsmål omkring dette temaet fire ganger, jf. mine brev 12.6. (spørsmål 2444), 19.5., (spørsmål 2175), 28.5. (spørsmål 2271) og 30.5. (spørsmål 2289).
Jeg er glad for at det etter hvert synes å ha blitt klart at jeg ikke foreslår å frata forbrukerne rådigheten over egne gjeldsopplysninger. Dette er naturligvis noe departementet verken kan eller ønsker å gjøre. Som jeg tidligere har påpekt flere ganger, går forslaget ut på å regulere gjeldsinformasjonsforetakenes utlevering av opplysninger til låneformidlere og andre slik at de kan bli benyttet til markedsføring av kreditt. Departementet har hjemmel til å regulere gjeldsinformasjonsforetakenes utlevering av gjeldsopplysninger i gjeldsinformasjonsloven § 12 åttende ledd.
Spørsmålsstilleren antar at et slikt forbud vil føre til at gjeldsopplysningene i stedet blir delt med låneformidlere via usikre kanaler som e-post og SMS. Låneformidlernes plikt til å innhente og behandle gjeldsopplysninger og andre taushetsbelagte opplysninger på en forsvarlig måte, vil ikke påvirkes av et eventuelt utleveringsforbud for gjeldsinformasjonsforetak. Dette kan uansett ikke være noen begrunnelse for å opprettholde praksisen med samtykkebasert innsyn.
Jeg vil understreke at spørsmålet representanten tar opp, i prinsippet dreier seg om hvilke aktører som skal ha tilgang til gjeldsinformasjon. Dette spørsmålet ble grundig vurdert under utarbeidelsen av loven. Resultatet ble som kjent, en streng tilgangsbegrensning samt et direkte forbud mot å bruke opplysningene til markedsføring. Bakgrunnen for tilgangsbegrensningen var hensynet til personvernet og faren for misbruk av opplysningene, noe som særlig ble fremhevet av Stortinget under komitebehandlingen av loven. I Innst. 356 L (2016–2017) på side 5 heter det:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen ønsker å begrense tilgangen til gjeldsregisteret i størst mulig grad av personvernhensyn, og støtter denne vurderingen. Av denne grunn er det bare kredittopplysningsselskaper, kredittytere og visse offentlige organisasjoner som er gitt tilgang. Flertallet er kjent med at andre grupper, herunder økonomiske rådgivere, kunne hatt nytte av tilgang til gjeldsopplysninger i sitt arbeid, men finner det ikke tilrådelig av personvernhensyn. Flertallet minner om at det finnes nærmere 500 offentlige økonomiske rådgivere i Norge. Direkte tilgang for økonomiske rådgivere ville også vært å bruke gjeldsopplysningene utenfor sitt formål, som er å legge til rette for bedre kredittvurderinger.»
Som det fremgår av uttalelsen, vurderte komiteen om andre grupper, herunder offentlige økonomiske rådgivere, burde gis tilgang til gjeldsopplysninger, men fant at dette var utilrådelig.
Det var en viktig forutsetning for innføringen av en gjeldsinformasjonsordning at det kunne etableres et sterkt vern om personopplysningene som skulle registreres. Det er viktig at dette vernet ikke uthules.
Det er nå foreslått å utvide gjeldsregistrene med nye former for gjeld, noe som eventuelt vil medføre at opplysninger om bl.a. boliggjeld og boligverdi samt bilgjeld kan bli tilgjengelig. Også studielån vurderes tatt inn i ordningen. Registrene vil da bli tilført en stor mengde nye persondata som vil øke personvernrisikoen og misbruksfaren ytterligere. Dette gjør det enda viktigere å verne om innholdet i gjeldsregistrene, herunder å vurdere hvilke aktører som bør ha tilgang.
Avslutningsvis vil jeg nevne at jeg forstår spørsmålsstilleren slik at han anser det som ønskelig at praksisen med «samtykkebasert innsyn» får fortsette. Til dette vil jeg i så fall bemerke at dersom det skulle bli aktuelt å gi flere aktører enn i dag tilgang til gjeldsopplysninger, for eksempel låneformidlere, så vil dette måtte skje gjennom en utvidelse av kretsen som er nevnt i lovens § 12, slik at tilgang gis gjennom ordinære prosesser. Dette vil da på vanlig måte skje etter drøftelse av personvernhensyn, formålsbetraktninger, hvilken bruk av opplysningene som er aktuell osv. Praksisen med å bruke innsynsordningen for å gi nye aktører tilgang til gjeldsopplysninger ser jeg av flere grunner ikke på som hensiktsmessig.