Lars Haltbrekken (SV): Mens utslippene fra flere sektorer i Norge går ned, så øker klimagassutslippene til sjøs. Stikk i strid med Norge og regjeringens mål for klimakutt. I slutten av mai ble det kjent at Brødrene Aa måtte melde seg konkurs. Er statsråden enig i at dette er en svært alvorlig situasjon for hele den grønne maritime verdikjeden, vil han ta initiativ til ekstraordinære tiltak som på kort og lang sikt kan sikre at man kommer seg gjennom denne alvorlige situasjonen, og hva gjøres for at fylkeskommunene kan være en aktiv medspiller i dette?
Begrunnelse
Tall frå Norsk klimastiftelse viser at mens utslippene fra flere sektorer i Norge går ned, så øker klimagassutslippene til sjøs. Stikk i strid med Norge og regjeringens mål for klimakutt.
I slutten av mai ble det kjent at Brødrene Aa måtte melde seg konkurs. Det er svært alvorlig og trist for de 170 ansatte og familiene deres, for Hyen, for Gloppen, og hele Vestland. Men det er også nedslående nytt for den maritime grønne omstillingen og for næringslivet langs kysten.
Brødrene Aa har i flere år vært markedslende i å ta i bruk og utvikle ny grønn teknologi. Et industrieventyr som ikke bare har vært ei hjørnesteinsbedrift, men en vesentlig del av hele den grønne maritime næringskjeden. De har omstilt seg i den tro at staten vil følge opp egne klimavedtak, men det har ikke skjedd. Derimot har vi sett at klimakrav er trukket tilbake og gjort markedet mer uforutsigbart.
Det er flere forhold som har ført til denne alvorlige situasjonen, men som blant annet Vestland fylkesting påpeker i sin uttalelse fra 18.juni, så er dette også er et resultat av at fylkeskommunene over år ikke har fått noe midler til denne type risikoavlastning og til å være med å sikre en smidig overgang til ny teknologi. Statlig kompensasjon for å stille klimakrav har latt vente på seg. Dette har ført til at en kommersiell bedrift som Brødrene Aa har endt opp med å bære mye av risikoen aleine.
Vestland fylkesting etterspør ekstraordinære tiltak fra nasjonale myndigheter som kan gjøre at man kommer seg gjennom denne alvorlige situasjonen. Tidligere har det vært gjennomført ekstraordinære tiltak for å redde arbeidsplasser ved verft og innen oljeindustri, nå trengs det ekstraordinær tiltak for den grønne maritime næringen.
Spesielt etterlyser Vestland fylkeskommune tiltak og/eller finansiering, eks. insentivordning, slik at fylkeskommunen som innkjøper kan være en fleksibel medspiller og økonomisk risikoavlaster når man krever lav- og nullutsleppsløsninger. En ber også at man gjennomgår hvilke regulatoriske krav som blir stilt i anskaffelsesprosessene i forhold til hvilken teknologi som har relevans, og er utvikla, i den tidsperioden anskaffelsene foregår.