Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Gro-Anita Mykjåland (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2660 (2024-2025)

Innlevert: 26.06.2025
Sendt: 26.06.2025
Besvart: 02.07.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Gro-Anita Mykjåland (Sp)

Spørsmål

Gro-Anita Mykjåland (Sp): Er det akseptabelt at det kan gå ti dager fra et dokumentert rovdyrangrep til det blir gitt skadefellingstillatelse, og vil statsråden garantere raskere saksbehandling og tydeligere beredskap dersom det skjer nye rovdyrangrep i Agder i løpet av sommeren – særlig med tanke på den prekære situasjonen i Setesdal Vesthei?

Begrunnelse

I Setesdal Vesthei går det over 40 000 sau og lam på utmarksbeite, og det er det viktigaste beiteområdet for bønder fra både Agder og Rogaland. Området er beiteprioritert, og Stortinget har vedtatt at det ikke skal være ynglinger av jerv i region 1, og heller ikke i region 2, med unntak for streifdyr. Likevel har jervebestanden økt dramatisk det siste året, med ynglinger og dokumenterte skader på sau.

Det ble vinteren 2024 felt fem jerver i området av Statens naturoppsyn (SNO), men det er fortsatt flere individer igjen – og bestanden har potensial til å vokse raskt. Det måtte et stort politisk trykk på saken for å få fortgang i uttak av jerv i området, dette til tross for at det er et beiteprioritert område. Situasjonen er alvorlig og det er mange sauebønder som er spent på årets beitesesong.

I Finnmark gikk det 10 dager fra dokumentert bjørneskade på rein til skadefelling ble godkjent. Det er ikke akseptabelt at beitenæringens behov for rask respons treneres slik. Når man vet at situasjonen i Setesdal allerede er prekær, er det avgjørende at statsråden sørger for at forvaltningen er i beredskap og evner å handle raskt også i Agder. Spesielt når Stortingets bestandsmål for jerv er overskredet nasjonalt, og det ikke er rom for ynglinger i denne regionen.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Jeg kan forsikre om at akutte skadesituasjoner prioriteres høyt i rovviltforvaltningen, og det er etablert vaktordninger for å håndtere dette raskt. Instruksen til forvaltningsmyndighetene er at søknader om skadefelling ved akutte skadesituasjoner skal behandles innen tre dager, og ofte blir søknadene behandlet i løpet av minutter eller få timer. Forutsetningen for slik rask behandling er at det foreligger tilstrekkelig informasjon om den enkelte situasjon for å kunne gjøre en forsvarlig saksbehandling og sikre at vilkårene for tillatelse til skadefelling av rovvilt er til stede. I noen tilfeller er situasjonen uklar, for eksempel ved at det er usikkerhet knyttet til skadeårsak på beitedyr, og dette kan medføre at saksbehandlingen tar noe mer tid. I slike tilfeller er det ofte dialog med søker om å avvente endelig behandling av søknaden om skadefelling.

I begrunnelsen for spørsmålet viser stortingsrepresentant Mykjåland til en sak i Finnmark der det gikk 10 dager fra dokumentert bjørneskade på tamrein til skadefelling ble godkjent. Jeg legger til grunn at dette er samme situasjon som jeg redegjorde for 17. juni 2025 i svar på skriftlig spørsmål nr. 2481. I svaret fremgår blant annet følgende:

«I den aktuelle saken representanten Iversen viser til, ble den muntlige skadefellingssøknaden 27. mai behandlet raskt av Miljødirektoratet, og innenfor gjeldende tidsfrist på tre dager. Kort tid etter at søknaden kom inn reiste Statens naturoppsyn ut for å undersøke skadesituasjonen, og det ble da påvist én rein tatt av bjørn. Statens naturoppsyn snakket med reineierne og ble i området over natten, uten at det ble funnet spor eller gjort observasjoner av videre bjørneaktivitet i området. På den bakgrunn ga Miljødirektoratet den 28. mai muntlig avslag på skadefellingssøknaden, altså innen én virkedag fra de mottok muntlig søknad. Samtidig ga Miljødirektoratet beskjed om at reinbeitedistriktet kunne ta ny kontakt dersom situasjonen skulle endre seg. Reinbeitedistriktet mottok også midler fra statsforvalteren til å gjennomføre forsterket tilsyn av reinen.

Senere ble det en ny utvikling i saken, og reinbeitedistriktet sendte den 6. juni en ny søknad om skadefelling. Søknaden ble sendt klokken 12:21, og ble muntlig innvilget klokken 12:23. På det tidspunktet forelå det kunnskap som ble vurdert tydelig å oppfylle vilkårene for tillatelse til skadefelling, noe som gjorde at søknaden kunne behandles meget raskt.

Dette viser at det i den aktuelle saken representanten Iversen viser til er saksbehandlingsfristen overholdt i begge søknadsrundene om skadefelling av bjørn.»