Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2661 (2024-2025)
Innlevert: 26.06.2025
Sendt: 26.06.2025
Besvart: 30.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvem av Rune Bakervik og Stian Davies sitt syn representerer regjeringen sitt syn på Hordfast?

Begrunnelse

“Det er viktig for oss å si at Vestland Ap ønsker fergefri E39”, sa varaordfører Stian Davies da fylkestinget i Vestland før sommeren diskuterte om de skulle gå inn i påvirkerselskapet Stavanger2Bergen.
Dette er andre signal fra fremtredende Ap representanter i Vestland enn det for eksempel tidligere byrådsleder Rune Bakervik skrev i et leserbrev at “verden har (heldigvis) gått fremover siden 2013, da alle heiet på Hordfast” og at “Hordfast-prosjektet med bro over Bjørnafjorden bør derfor ikke bare utsettes. Det bør legges helt bort”.
I dag er Rune Bakervik andrekandidat på Aps stortingsliste i Hordaland.
Siden det nå er en ren Ap- regjering og man dobbeltkommuniserer på Vestlandet om Hordfast hadde det vært nyttig før stortingsvalget å avklare hva som er Arbeiderpartiet sitt syn på Hordfast.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at regjeringens vurdering og prioritering av veiprosjektet E39 Hordfast (Ådland-Svegatjørn) fremgår av Nasjonal transportplan 2025-2036, jf. Meld. St. 14 (2023-2024).

Dette er et så stort prosjekt at det alene vil legge beslag på en stor andel av midlene til store veiinvesteringer i Nasjonal transportplan. I gjeldende transportplan inngår prosjektet i Statens vegvesens utviklingsportefølje. Det er ikke satt av midler til å bygge prosjektet i inneværende planperiode. Det må vurderes i fremtidige transportplaner om prosjektet skal prioriteres opp til planporteføljen, det vil si blant strekningene som vurderes viktigst å få bygget innenfor en transportplanperiode.

I Meld. St. 14 (2023-2024) la regjeringen samtidig til grunn at reguleringsplanen for prosjektet skal fullføres, og at det vil gi det beste grunnlaget for å vurdere prosjektet ved senere rullering av transportplanen. Samferdselsdepartementet har nå sendt forslaget til statlig reguleringsplan til Kommunal- og distriktsdepartementet, som er øverste planmyndighet for planen, for videre behandling og endelig vedtak.