Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2692 (2024-2025)
Innlevert: 30.06.2025
Sendt: 30.06.2025
Besvart: 07.07.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): På hvilket formelt styringsgrunnlag og etter hvilke vilkår er Norsk Tipping tildelt muligheten og enerett til å drive spillvirksomhet i Norge, og mener statsråden det er forekommet brudd på selskapets vilkår for pengespilldrift, og hvor mener eventuelt at grensen går for antallet og omfang av uakseptable hendelser fra Norsk Tipping før det bør får konsekvenser for deres tillatelse til å drive?

Begrunnelse

Tilliten til Norsk Tipping er i fritt fall. I løpet av et drøyt halvår har Norsk Tipping gjort flere alvorlige feil som alene er store nok til å svekke tilliten til den norske pengespillmodellen.

Pengespilloven, selve grunnlaget for Norsk Tippings enerett, er tydelige på hvilke krav som skal stilles aktører som skal tilby pengespill i Norge. På generelt grunnlag heter det seg at:
«Tilbydere av pengespill skal gjennomføre pengespillene på en redelig måte som er egnet til å vinne allmennhetens tillit.». 

Videre er Norsk Tippings formål beskrevet i loven som: 
«Selskapets formål er å legge til rette for et ansvarlig pengespilltilbud…»

Begge disse utdragene av Pengespilloven er viktige, og kan oppsummeres i to ord: Ansvarlighet og tillit. To ting Norsk Tipping mangler.

Med så tydelige brudd på mandatet som vi har opplevd i det siste, alt fra at mindreårige har fått spille og at personer med spilleproblemer ikke har kunnet utestenge seg fra deres plattform, til urettferdige vinnersjanser og nå sist feilinformasjon om millionpremier til titusenvis av spillere, så må det få konsekvenser.

Det kan virke som at den eneste som får en millionutbetaling etter at tisuenvis av nordmenn feilaktig fikk en varsel om milliongevinst på lørdag, er den nå avgåtte direktøren som ifølge mediene får en etterlønn på totalt 3,7 millioner kroner (6 måneders oppsigelsestid + 6 måneders etterlønn).

Så langt har styret i Norsk Tipping og statsråden som generalforsamling vært lite villig til å diskutere de faktiske bruddene på vilkårene for Norsk Tippings drift, og om modellen i det hele fungerer. Det er på tide at også regjeringen tar tak i disse spørsmålene og gjør sitt for at den norske pengespillmodellen er best mulig, og faktisk våger å gjennomføre en seriøs gjennomgang av tingenes tilstand.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Norsk Tipping er tildelt enerett til å tilby visse typer pengespill i Norge med hjemmel i pengespilloven. Formålet med enerettsmodellen er å sikre ansvarlige rammer for pengespill og å begrense skadevirkninger.

Det formelle styringsgrunnlaget for Norsk Tipping består av:
• Pengespilloven, som gir selskapet tillatelse til å tilby pengespill under offentlig kontroll, og som blant annet stiller krav om at pengespill skal tilbys «på en redelig måte som er egnet til å vinne allmennhetens tillit», jf. § 8 første ledd.
• Selskapets vedtekter, som blant annet fastslår at selskapet skal formidle pengespill i betryggende former.
• Departementets eierstyring, som utøves i tråd med statens prinsipper for godt eierskap.
• Stortingsmeldinger, senest Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne – Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk, som understreker at det er avgjørende at aktørene som har tillatelse til å tilby pengespill, opptrer ansvarlig og har høy legitimitet.

De siste månedene har det vært flere alvorlige hendelser knyttet til Norsk Tippings virksomhet. Slike hendelser utfordrer tilliten til selskapet. Det er derfor helt nødvendig at dette følges opp. Departementet har hatt tett dialog med styret og ledelsen i Norsk Tipping etter at disse feilene ble oppdaget.

Det er Lotteritilsynet som fører tilsyn med pengespillregelverket. Når det gjelder den siste hendelsen 27. juni så mottok Lotteritilsynet en foreløpig rapport kort tid etter hendelsen, og går nå grundig gjennom denne. De skal også gjøre en konkret vurdering av om det foreligger brudd på pengespilloven. I tillegg arbeider Lotteritilsynet med en utredning av krav om bruk av uavhengige testinstitutter, med mål om å styrke sikkerheten i spilltilbudet og forebygge feil, misbruk og manipulering. Utredningen er igangsatt etter bestilling fra departementet tidligere i år. Videre er Norsk Tipping allerede gjenstand for ekstern evaluering. Styret har bestilt to vurderinger som et resultat av feilene som har vært avdekket. PwC gjennomfører en internrevisjon av kjerneprosessene for lotterispillene i Norsk Tipping. Rapporten skal adressere konkrete forbedringstiltak. Videre er KPMG engasjert til å gi en uavhengig og ekstern rotårsaksanalyse av feilene som har vært avdekket. Norsk Tipping har også satt ned en egen intern kontrollgruppe med en ekstern leder som gjennom ulike arbeidsstrømmer jobber med å avdekke feil og sårbarheter i deres systemer.

Jeg vil være tydelig på at det som har skjedd er alvorlig. Norsk Tipping er helt avhengig av god styring, kontroll og kvalitet i gjennomføringen av sitt oppdrag. Jeg har derfor gjort det klart overfor styret at jeg forventer at de tar nødvendige grep for å sikre bedre kontroll og gjenopprette tilliten, noe jeg opplever at de er i gang med.