Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2761 (2024-2025)
Innlevert: 06.07.2025
Sendt: 01.08.2025
Besvart: 08.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Kan vi be statsråden legge fram nye oppdaterte kalkyler som viser korleis det kjem fram at kostnadane for Seut-Råde er redusert med 4 mrd., frå 23 mrd. i NTP til 19 mrd. som kjem fram i svar til meg datert 03.07 25?

Begrunnelse

Viser til statsråden sitt svar på spørsmål nr 2691 der mellom anna Fredrikstad - Råde står oppført med 19 mrd. I NTP har regjeringa lagt inn same prosjekt med kr 23 mrd.https://www.ha-halden.no/regjeringen-bygger-dobbeltspor-fra-rade-til-seut-bruker-23-milliarder-pa-bedre-togtilbud/s/5-20-1505233
Det er difor av interesse å få vite korleis denne reduksjonen i kostnader er kome fram.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I grunnlaget fra Jernbanedirektoratet for NTP 2025–2036 ble det for denne tilbudsutviklingen på Østfoldbanen brukt et kostnadsoverslag på om lag 23 milliarder 2024-kroner, basert på forutsetninger og planer som forelå på dette tidspunktet. I Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal Transportplan 2025-2036 ble det prioritert 2,1 mrd. kroner og 13,8 mrd. kroner til investeringer i denne tilbudsutviklingen i hhv. første og andre seksårsperiode i planen.
I tråd med prinsippene for porteføljestyring og kontinuerlig optimalisering har jernbanevirksomhetene jobbet videre med forutsetninger og vurderinger av hvilke tiltak som må til for å oppnå den ønskede tilbudsforbedringen med to tog i timen mellom Oslo og Fredrikstad. Jernbanedirektoratets vurdering er nå at omfanget av nødvendige tiltak er redusert. Med dette er også kostnadsoverslaget blitt lavere. Dobbeltspor mellom Haug og Seut er fortsatt inkludert sammen med tiltak på Fredrikstad stasjon og ved Klavestad, men andre infrastrukturtiltak som tidligere var forutsatt, er ikke lenger en del av planene. Kostnadsoverslagene er fortsatt usikre, og det kan komme nye endringer i omfang og overslag i videre planfaser.