Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2779 (2024-2025)
Innlevert: 01.08.2025
Sendt: 01.08.2025
Besvart: 11.08.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): NRK har avslørt at staten delte ut snøkrabbekvoter verdt 3 mrd. kroner gratis og at flere av de som fikk kvoter, allerede har solgt dem til stor fortjeneste gjennom å overdra båter.
Mener statsråden at dette er uproblematisk, eller vil hun ta grep, og ev. hvilke grep?

Begrunnelse

De norske fiskeriressursene tilhører befolkningen. Det er meget uheldig når verdiene fellesskapet besitter i form av fiskeriressurser ender opp som spekulasjonsobjekter og gir velstand kun til et lite mindretall av befolkningen, gjerne folk som bor langt fra de faktiske fiskeriressursene. Ifølge eksperter er kvotesystemet for snøkrabbe nærmest designet for spekulasjon. I Norge har vi lang erfaring med kvoter, og det er vanskelig å skjønne hvorfor statsråden ikke tok nødvendige skritt for å motvirke at kvotene ble et spekulasjonsobjekt dersom så ikke var hensikten.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Begrunnelsen for å begrense deltakelsen i snøkrabbefisket var å få bedre kontroll med aktiviteten i fangsten, miljøhensyn, og for å styrke lønnsomheten i en flåte som slet med lønnsomheten. Å begrense deltakelsen i fangsten vil bidra til tryggere og bedre fartøy, som igjen gir bedre og mer stabile arbeidsplasser for norske fiskere. Beslutningen om å lukke dette fisket skjedde etter lang prosess, og forslaget om å lukke fisket og kriteriene for dette har vært gjenstand for offentlig høring. De som har fått tildelt en snøkrabbetillatelse, er fartøy som enten har deltatt i fangsten tidligere, eller fartøyeiere som har vist en klar intensjon om å delta i fisket etter snøkrabbe gjennom at de har inngått bindende kontrakt om kontrahering av nybygg eller gjennomført omfattende ombygging av fartøy.
Snøkrabben har på kort tid blitt en viktig og verdifull ressurs for Norge. Høyere priser og økte kvoter har gjort sitt til at dette nå er et mer lønnsomt fiskeri. Vi har klart å bygge opp et nytt og bærekraftig fiskeri, som i første halvdel av 2025 alene har bidratt med eksportinntekter på 1,4 milliarder kroner. Så må jeg understreke at de som investerer i dag fortsatt tar en risiko. Snøkrabbefisket på norsk sokkel i Barentshavet er fortsatt nytt. Det er usikkerhet rundt både spredningen av krabben og fremtidige kvoter. Svingninger i kvoter, prisen på råstoff, og andre markedsfaktorer bidrar til ytterligere usikkerhet. De aktørene som tør å satse på snøkrabbe, bidrar til arbeidsplasser på sjø og på land.
Fiskerinæringen er stor og variert og det vil være behov for fleksibilitet når det gjelder valg av driftsformer for det enkelte fartøy og rederi. Regelverket åpner derfor for at fiskeriforvaltningen kan tildele fisketillatelse (konsesjon eller deltakeradgang) til et fartøy til erstatning for tilsvarende fisketillatelse som oppgis fra et annet fartøy. Det er en forutsetning for slik tildeling at fartøyeier og fartøy oppfyller øvrige vilkår for slik tillatelse. Dette systemet har utviklet seg over tid. Lovendringene som kom i inn i deltakerloven i 2015, med støtte fra et bredt flertall i Stortinget, gjorde det enklere for et rederi å få tildelt en fisketillatelse for sitt fartøy dersom et annet rederi oppgir tilsvarende tillatelse for sitt fartøy. Disse forenklingene innebar besparelser både for næringen og forvaltningen.
Jeg forstår bekymringen rundt videresalg av snøkrabbetillatelser. Nå har jeg uttalt at jeg ønsker å se nærmere på dagens system for omsetning av fisketillatelser. Derfor vil jeg sette ned et utvalg med uavhengige eksterne til å se nærmere på fordelene og ulempene med det systemet som vi i dag har for når en fisketillatelse skifter eier (konsesjon eller deltakeradgang). Så skal vi fortsette å samarbeide med næringen fremover om hvordan vi kan sikre at snøkrabbefisket forvaltes på en måte som er rettferdig, bærekraftig, lønnsomt og som skaper arbeidsplasser og bosetting langs kysten, og til det beste for fellesskapet.