Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2798 (2024-2025)
Innlevert: 03.08.2025
Sendt: 04.08.2025
Besvart: 07.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Kva strakstiltak vil statsråden ta initiativ til i møte med den reduserte kapasiteten i veg- og kollektivsystemet i Oslo-området for å hindre kø og kaos, og når vil det bli iverksett tiltak som kan gi auka togkapasitet i rush, slik Stortinget ba om allereie før jul i fjor?

Begrunnelse

4. august vert Kolbotn stasjon opna for persontrafikk igjen, men kun med enkeltspora drift heilt fram til hausten 2026, ifølge Bane Nor sine nettsider. I denne perioden vert også ekstratoga i rushtida på Østfoldbanen innstilt. Også på ei rekke andre stasjonar og banestrekningar i Osloområdet vil det i kortare eller lengre periodar utover hausten pågå arbeid som medfører innstilte tog og alternativ transport. Togverkstaden på Sundland i Drammen skal byggast ut, noko som kan medføre færre tog og togsett i drift. Dette kjem på toppen av dei generelle utfordringane ein har med innstilte og forseinka tog som følge av ein gamal infrastruktur som treng oppgradering.
I tillegg pågår det mykje arbeid som medfører stengte stasjonar og behov for alternativ transport på t-banen i Oslo og Bærum. Den nye stasjonen og dobbeltsporet i Drammen er forseinka og skal etter planen først kome i drift frå 31. august.
På vegnettet er det også ein rekke pågåande prosjekt, m.a. vedlikehald av vegbruer på E18 og E6, som bilistane i sommar har merka medfører kø og forseinkingar. Ring 1 vil framleis vere stengt for ombygging i lang tid.
Når ferietida no etterkvart er over for dei fleste, aukar talet daglege reisande av m.a. pendlerar, skuleelevar og studentar. Det er fare for at problema for både dei som er avhengig av å bruke vegen, og dei som reiser kollektivt, vil auke vesentleg.
Det er behov for at det vert tatt grep i møte med denne situasjonen, herunder betre koordinering mellom stat og fylke, for å sikre tilstrekkeleg kapasitet i vegsystemet og kollektivtilbodet til ei kvar tid. Stortinget ba allereie før jul i fjor regjeringa «så snart som mulig iverksette tiltak som kan gi økt togkapasitet i rush, herunder å åpne Flytoget for pendlere og/eller erstatte enkelte Flytog-avganger med forlengelse av eksisterende Vy-avganger.» Dette har enno ikkje skjedd og må følgast opp umiddelbart. I tillegg bør ein også i samarbeid med berørte fylke vurdere andre tiltak i møte med situasjonen, m.a. fleire pendlerparkeringsplassar, fleire ekspressbussavgangar og reduserte prisar og/eller kompensasjon til kollektivreisande som får eit vesentleg forringa tilbod i kortare eller lengre periodar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter at forbodet mot elbilar i kollektivfelta vart innført 6. mai 2024 i kollektivfelta på riks- og europavegnettet i Oslo og Akershus, har Statens vegvesen følgt trafikken tett. Det er særleg for trafikken på E18 frå vest at framkomsten er blitt dårlegare ved innføring av forbodet. E18 frå vest har størst del elbilar. Elbilforbodet ga meir kø vest for Oslo spesielt i helgane. I helgar er det mindre trafikk i Operatunnelen, og elbilane har derfor fått adgang til kollektivfelta laurdag og søndag. Dette har betra trafikksituasjonen og søndagstrafikken flyt om lag som tidlegare.
I juni blei strekninga på E18 mellom Asker og Holmen skilta om frå kollektivfelt til tungtrafikkfelt, og mellom Holmen og Sandvika vart det etablert eit pilotprosjekt som gir elbilar med to passasjerar tilgang til kollektivfeltet. Disse to tiltaka gir noko økt bruk av kollektivfelta utan at det hindrar kollektivtrafikken, og samstundes er trafikknivået og trafikkavviklinga i Operatunnelen på eit akseptabelt nivå. Disse tiltaka avlastar dei ordinære felta på E18 og lokalvegnettet noko, og næringstransporten får betre framkomst. Statens vegvesen seier at det kan være aktuelt å vidareføre piloten frå Sandvika til Blommenholm. Tiltaka vil bli løpande evaluert på bakgrunn av erfaringane.
Statens vegvesen opplyser at det må gjerast vedlikehald på mange eldre bruer på vegnettet i Oslo-området og arbeidet vil fortsette framover. Dette vil gi trafikale utfordringar. Disse vil bli løpande handtert slik Statens vegvesen handterer trafikk ved ordinære drifts- og vedlikehaldstiltak.
Tilrettelegging av kollektivtilbodet i stengeperioden for Ring 1 er særs viktig for å oppnå ønska trafikal effekt samla sett på vegnettet. I tråd med Dok 8:160 (2023-2024) / Innst. 34 S (2024-2025) blei det i nysalderinga av statsbudsjettet for 2024 gitt eit særskilt tilskot til Akershus fylkeskommune på 30 mill. kr for å styrke kollektivtilbodet som følgje av den mellombelse stenginga av Ring 1 i Oslo sentrum. Akershus fylkeskommune bidreg med halvparten av beløpet som staten gir i tilskot. Tilskotet går til å styrke kollektivkapasiteten/ ekspressbusstilbodet i Vestkorridoren og i Akershus elles som følgje av mellombels stengt Ring 1. Som følgje av dette har Ruter styrka kapasiteten på fleire bussliner både i vestkorridoren og i nordvestkorridoren.
Etter den mellombelse stenginga av Ring 1 i Oslo sentrum, og elbilforbodet, viser automatiske teljingar ein auke i talet på reisande med tog på om lag 3 prosent i Oslokorridoren Drammen–Lillestrøm. Jernbanedirektoratet vurderer at kapasiteten som er kjøpt frå Vygruppen AS, er tilstrekkeleg til å dekkje denne auken.
Hovudproblemet med togkapasiteten på Austlandet er at den avtalte kapasiteten ikkje har vorte levert, grunna mangel på velfungerande togsett. Mange feil på togsetta har ført til innstillingar og at Vygruppen har køyrt mange avgangar i rushtida med enkle togsett i staden for doble. Dette har ført til trengsel om bord i toga og problem med punktlegheita. Det er kjøpt inn nye lokal- og regiontog som vil bidra til eit meir punktleg og komfortabelt togtilbod, med vesentleg høgare transportkapasitet. Toga er likevel forseinka frå produsenten. Dette inneber at dei eldste toga med flest feil må brukast i eitt år til. I mellomtida er det sett i verk mange tiltak for å betre situasjonen:

• Vygruppen har omdisponert to tog frå Bratsbergbanen som vil bidra til at fleire avgangar går som avtalt på Austlandet når den planlagde perioden med Vy sine sommar¬ruter for 2025 er over.
• Det er sett i gang forsterka vedlikehald av toga med ekstra skift på verkstadane, som har pågått heile sommaren.
• Bane NOR arbeider i dialog med togselskapa for å betre logistikk og kapasitet på verkstadane og parkeringsområda for togsett. Før sommaren vart det mellom anna opna eit ekstra verkstadspor i Lodalen, og dette har gjort det mogleg for Vy å starte det nemnde ekstra vedlikehaldsprogrammet i sommar.
• Bane NOR arbeider med forbetringar i infrastrukturen, mellom anna vil ferdigstillinga av Bane NOR sine byggearbeid i Drammensområdet bidra positivt ved å betre toglogistikken, noko som sparer tid og gir betre punktlegheit.
• Norske tog AS har sett i gang ekstra utskiftingar av komponentar på toga som har ført til mange feil, til dømes byte av luftslangar i dørene, oppgradering av hovudkompressor, reparasjon av kretskort, oppgradering av hjelpestraumretter med meir.
• Ekstra vedlikehaldsarbeid vil betre driftsstabiliteten. Bane NOR arbeider med ei ekstra tiltakspakke for auka vedlikehald av infrastrukturen i Austlandsområdet, og det vert arbeidd med fysiske tiltak for å redusere talet på signalfeil og raskare gjenopprette trafikken ved slike feil. Bane NOR arbeider òg med å gjere sjølve vedlikehaldsoppdraga for infrastrukturen meir effektive.
• Det pågår òg mange tiltak for å betre situasjonen for dei reisande dersom toget først er forseinka eller innstilt. Til dømes vert det arbeidd med å betre avvikshandteringa, og Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å sjå på moglegheita for å automatisere utbetaling av refusjon til reisande på jernbanen.

Bane NOR Eigedom har informert om at arbeida med tilpassing av Sundland verkstad til mottaksbase for nye fjerntog vil pågå i om lag to år framover. Omfanget aukar frå andre halvår 2025. Det er på noverande tidspunkt ikkje mogleg å seie kva konsekvensar arbeida på Sundland vil ha for talet på togsett Vy vil ha tilgjengeleg for å drifte togtilbodet. Vygruppen og Bane NOR Eigedom vurderer nødvendige avbøtande tiltak sidan det er sannsynleg at arbeida vil gi avgrensingar for gjennomføring av vedlikehald av toga også etter sommaren.
Det viktigaste grepet for å sikre eit godt togtilbod til dei reisande på Austlandet i tråd med etterspurnaden, er å sørgje for at det avtalte togtilbodet blir levert. Jernbanedirektoratet følgjer tett opp tiltaka nemnde ovanfor slik at stabiliteten og kapasiteten i togparken blir betre. I tillegg vil tiltaksplanen for Sundland verkstad få særskild merksemd.