Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2795 (2024-2025)
Innlevert: 03.08.2025
Sendt: 04.08.2025
Besvart: 08.08.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan skal Bærum kommune gå frem, dersom man vil ta inn igjen boligområde på Avtjerna i kommuneplanens arealdel ved neste rullering, slik området lå inne helt siden 90-tallet?

Begrunnelse

I over 20 år lå Avtjerna inne som et fremtidig boligområde i Bærum kommune sin kommuneplan. I forbindelse med kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup sitt avslag i juni 2020 på at boligområde på Avtjerna skulle videreføres i Bærum kommuneplans arealdel, ble det i vedtaksbrevet også formulert at:

"Dersom kommunen på et senere tidspunkt mener det er behov for å ta områdene inn i kommuneplanen, må det avklares i forbindelse med at den regionale areal- og transportplanen revideres. Det må også dokumenteres at et fullverdig kollektivtilbud er realistisk."

Staten har brukt et tosifret antall milliarder kroner på å bygge ny motorveg fra Sandvika i Bærum til Skaret i Hole. Den siste delstrekningen fra Bjørum til Skaret skal snart åpne, og området på Avtjerna vil ligge lett tilgjengelig med av- og påkjøring til nye E16 rett i nærheten. Det bør således også ligge godt til rette for gode kollektivløsninger, eksempelvis med ekspressruter inn til Sandvika. Etableringen av den nye motorveien med høy kapasitet, og kryssløsningen på nye E16 ved Avtjerna, bærer også bud om at staten ser for seg bilen som et fremkomstmiddel i fremtiden i området og at man har lagt til rette for økt trafikk.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Boligområdet på Avtjerna ble tatt ut av kommuneplanens arealdel for Bærum kommune da Kommunal- og moderniseringsdepartementet behandlet planen som innsigelsessak i 2020. Begrunnelsen for å ta ut området var at boliger på Avtjerna var i strid med daværende statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging.
De statlige planretningslinjene ble erstattet av nye planretningslinjer for arealbruk og mobilitet, vedtatt av regjeringen 24. januar 2025. Retningslinjene, som en statsråd fra Senterpartiet var ansvarlig for og la frem, viderefører og forsterker målsettingene om at i byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk, og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange. I byområder med byvekstavtale skal hovedtyngden av veksten komme i eller i nærheten av store kollektivknutepunkter innenfor avtaleområdet. Bærum kommune er en av kommunene som har inngått byvekstsavtale med staten.
Jeg har vanskelig for å se at det vil være i tråd med føringene i de statlige planretningslinjene for arealbruk og mobilitet å sette i gang en prosess for å få Avtjerna inn i kommuneplanen igjen. Hvis kommunen likevel mener at det er grunnlag for det, bør de ta opp spørsmålet med Akershus fylkeskommune og statlige regionale miljø- og samferdselsmyndigheter.