Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2813 (2024-2025)
Innlevert: 05.08.2025
Sendt: 05.08.2025
Besvart: 12.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Vil en oppnå reisetidsbesparelser som lovet når utbyggingen av Indre Inter City er ferdig, og hva vil konkret reisetidsbesparelsen for Vestfoldbanen bli?

Begrunnelse

Vi ber om en oppdatert prognose på reisetidsbesparelser for IC triangelet. Opprinnelig sa jernbanemyndighetene at med fullt utbygget IC så ville en klare å kutte reisetiden med 125 minutter, og kostnaden var estimert til 135 mrd.
.• Oslo S-Skien: - 52 minutter.
• Oslo S-Lillehammer: - 36 minutter
• Oslo S-Halden: - 37 minutter

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: KVU for Intercity er fra 2012 og KS1 fra 2013. Den gang var ambisjonen en trinnvis utbygging av sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til henholdsvis Tønsberg og Skien, Hamar og Lillehammer, Fredrikstad/Sarpsborg og Halden. Sporet skulle være tilrettelagt for 200 km/t og opp mot 250 km/t der dette ikke innebar vesentlige merkostnader. Beregningen av reisetidsreduksjoner fra KVU og KS1 er basert på disse forutsetningene.
Siden KVU og KS1 ble gjennomført er det jobbet videre med kunnskapsgrunnlag og detaljering av planene. Noen prosjekter er gjennomført, noen er under bygging og andre er under planlegging. Utbyggingen og prognosene er blitt dyrene enn beregnet i KVU og KS1.
Samtidig har forutsetningene endret seg, og kravet om mer for pengene og optimalisering av store investeringer er skjerpet. I både gjeldende NTP (2025–2036) og forrige (2022–2033) har ambisjonene om utvikling av Intercity fremdeles vært høye. Likevel har det ikke vært rom for et fullt utbygget Intercity, og dette innebærer at det ikke bygges dobbeltspor gjennom alle byer og helt ut på alle strekninger. Dette har igjen fått konsekvenser for hvor store reisetidsbesparelser som er mulig å oppnå.
Pågående utbygging på Vestfoldbanen til Tønsberg, på Dovrebanen til Hamar og på Østfoldbanen ved Moss, samt utvikling videre til Fredrikstad som prioritert i NTP, vil realisere indre Intercity. Ambisjonene fra KVU-en for økt frekvens vil dermed være oppnådd på indre Intercity, mens det for ytre Intercity vil være noen forbedringer, spesielt i rush. Ferdigstillelsen av indre Intercity vil gi redusert reisetid både på indre og ytre Intercity.
Sammenlignet med det togtilbudet som ble brukt som referanse i KVU-en er den raskeske avgangen mellom Oslo og Hamar cirka 10 minutter kortere i dag, og mellom Oslo og Lillehammer er den om lag 4 minutter kortere. Når utbyggingen fram til Hamar står ferdig forventes reisetiden mellom Oslo og Hamar å reduseres med om lag 5 minutter til. Når arbeidene på Vestfold- og Drammenbanen ferdigstilles i slutten av august, vil reisetiden mellom Oslo og Tønsberg være opp mot 20 minutter kortere på den raskeste avgangen, og mellom Oslo og Skien opp mot 30 minutter kortere sammenlignet med referansen i KVU-en. På Østfoldbanen er dagens reisetid mellom Oslo og Fredrikstad og Oslo og Halden om lag 10 minutter kortere sammenlignet med referanse.