Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2826 (2024-2025)
Innlevert: 07.08.2025
Sendt: 07.08.2025
Besvart: 15.08.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Mener statsråden at opplæringslovens krav om elevers tilgang til skolebibliotek oppfylles i dag, hvor mange skoler er det i dag som ikke har skolebibliotek, og hva vil statsråden gjøre for å sørge for at alle landets skoleelever får lovkravet oppfylt?

Begrunnelse

Regjeringen varslet den 28. juli at de vil bruke én milliard kroner på å styrke leseferdighetene til norske elever. Rødt er glad for at det settes av penger på dette feltet, men stusser over de konkrete tiltakene. Flere bøker, mindre skjerm og et kvarter lesetid i skolen er positivt, men ikke nødvendigvis tiltak som vil gjøre norske elever til bedre lesere. Rødt mener regjeringen ignorerer betydningen av skolebibliotekene og skolebibliotekarene for elevers utvikling av leseferdigheter og leselyst. Med dette velger regjeringen å hoppe bukk over opplæringsloven §15-5 som slår fast elevene skal ha tilgang til skolebibliotek.
Tidligere i år varslet regjeringen at de ville styrke skolebibliotekene med tolv millioner kroner, midler som ble tatt bort i revidert nasjonalbudsjett. I dag er svært mange skoler som ikke har tilgang til et skolebibliotek, og enda færre til et som er bemannet. Vi vet at bemannede skolebibliotek er avgjørende for barns leseutvikling. Elevene trenger tid på biblioteket sammen med kunnskapsrike bibliotekarer for å bygge relasjoner, skape nysgjerrighet og leselyst. Leselyst og bibliotek må ses i sammenheng, og for mange barn er skolebiblioteket det første møtet med litteratur, bibliotek og kompetente, behjelpelige bibliotekarer.
Opplæringsloven stiller lite krav til hva et skolebibliotek skal være eller hva det skal tilby. Skolebibliotek har en unik mulighet til å tilby elever relevant litteratur, være tett på deres utvikling og ha mulighet til å følge opp og bygge relasjoner til hver enkelt. Elevenes tilgang til dette bidrar til at skolen oppleves mer meningsfylt, og det er en avgjørende del av landets skoleverk for at barn skal løftes til å bli bedre lesere mer leseglede.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skolen skal gi alle elever, uavhengig av bakgrunn, mulighet til å bli gode lesere. Å kunne lese er grunnmuren i all læring, og er avgjørende for å fungere i dagliglivet og arbeidslivet.
Skolebiblioteket er en læringsarena som fremmer leselyst, gode leseferdigheter og kritisk tenkning. Jeg er derfor helt enig i at det er viktig å satse på skolebibliotek. Det er viktig at elevene har tilgang til et bibliotek med ansatte som kan finne bøker og annet lesestoff som passer elevenes ulike forutsetninger, interesser og behov.
Kommunene har en lovfestet plikt til å gi elever tilgang til et bibliotek i skoletiden gjennom opplæringsloven § 15-5. Skolebibliotekene har en viktig rolle i å støtte opp under skolens arbeid med lesing. Kommunen eller fylkeskommunen skal sørge for at elevene har tilgang til et skolebibliotek eller et annet bibliotek som er særskilt tilrettelagt for skolen. Opplæringsforskriften §11-2 stiller krav til kvaliteten på skolebibliotekene.
I Grunnskolenes informasjonssystem (GSI) rapporterer litt over 80 prosent av landets grunnskoler at de har skolebibliotek i egne lokaler på skolen. Det er også mange skoler som rapporterer at de har organisert samarbeid med folkebiblioteket i kommunen eller et annet tilbud. Det er kun 31 skoler som svarer at de ikke har et tilbud om skolebibliotek. Svarene i Spørsmål til Skole-Norge for høsten 2024 bekrefter GSI-tallene. I spørringen kommer det fram at flertallet som sier at skolen ikke har eget skolebibliotek, sier at skolen har et folkebibliotek like ved, slik at det er tilgjengelig for elevene.
Jeg mener det er viktig å legge til rette for utvikling av gode skolebibliotek lokalt og at skolene skal bruke skolebiblioteket aktivt som læringsarena. Derfor har jeg bedt Utdanningsdirektoratet om å utarbeide støtte- og veiledningsmateriell til kommuner om pedagogisk bruk av skolebiblioteket. Regjeringen har styrket tilskuddsordningen for personalressurser og kompetanseutvikling i skolebibliotek kraftig de siste årene for å ytterligere støtte dette arbeidet. I 2021 ble det bevilget 14,5 millioner kroner til tilskuddsordningen, mens det i 2025 er tildelt 54,2 millioner kroner til skolebibliotekene.
Lesing og leselyst er høyt prioritert av regjeringen. I tillegg til at vi har satset på skolebibliotek, har vi styrket både Nasjonalt lesesenter og Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Regjeringen har i tillegg lansert Tid for lesing, en nasjonal satsing som blant annet skal bidra til å styrke skolenes arbeid med
leseopplæring og lesemotivasjon. Regjeringen har også tiltak på barnehagenivå, med vekt på økt høytlesning i barnehagene og økt samarbeid med folkebibliotek for å sikre tilgang på bøker. Dette er i tråd med tiltakene i Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024-2030, som regjeringen la fram i 2024.