Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2875 (2024-2025)
Innlevert: 07.08.2025
Sendt: 11.08.2025
Besvart: 18.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Kan statsråden gi en detaljert oversikt over alle kontakt han har hatt om nye togsett på Nordlandsbanen med Norske tog og Jernbanedirektoratet langs en tidslinje etter ulykken i Hemnes i fjor og frem til i dag?

Begrunnelse

Den akutte mangelen på lokomotiver på Nordlandsbanen har medført at SJ Nord må begrense salget av billetter for fjerntog fra 30. september. Situasjonen er akutt. Det nærmer seg et år siden ulykken på Nordlandsbanen og det er ikke engang identifisert nye lokomotiv som kan settes inn på den tiden. Det er helt uholdbart.
Samferdselsministeren har ingen andre å peke på enn seg selv. Han har fullt eierskap over Norske tog gjennom Samferdselsdepartementets eierskap og sitter som eneste representant i selskapets generalforsamling.
Den ekstreme handlingslammelsen i møte med et akutt behov for nye lokomotiv på Nordlandsbanen må derfor tilskrives statsrådens oppfølging, eller mangelen av sådan, overfor hhv Norske tog og Jernbanedirektoratet. På denne bakgrunn ber undertegnede om en tidslinje som viser alle handlinger, føringer og kommunikasjon fra Samferdselsministerens side i denne saken overfor Norske tog og Jernbanedirektoratet og en forklaring på hvorfor det ikke kan vises til noen konkrete resultater etter 10 måneder,

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Umiddelbart etter ulykken den 24. oktober 2024 ble det etablert kontakt med Jernbanedirektoratet om å skaffe til veie lokomotiver til Nordlandsbanen. Dialogen ledet til at regjeringen i nysalderingen av 2024-budsjettet åpnet for leie av lokomotiver. Siden forsøkene på å leie lokomotiver så langt ikke har ført frem, har jeg opprettholdt tett dialog både med direktoratet og Norske tog.

Representanten ber om en oversikt over all kontakt om nye togsett til Nordlandsbanen. Departementet har ikke en slik liste lett tilgjengelig, men har sammenstilt en oversikt over møter mellom departementet og Jernbanedirektoratet og/eller Norske tog der prosessen med å skaffe til veie lokomotiver til Nordlandsbanen var tema:

4. november 2024: Etatsstyringsmøte med Jernbanedirektoratet.
17. januar 2025: Felles møte med Jernbanedirektorat og Norske tog.
22. januar 2025: Møte med Jernbanedirektoratet
7. februar 2025: Møte med Norske tog
24. februar 2025: Etatsstyringsmøte med Jernbanedirektoratet
17. mars 2025: Kontaktmøte med Norske tog
21. mai 2025: Møte med Jernbanedirektoratet
26. mai 2025: Kontaktmøte med Norske tog
2. juni 2025: Eiermøte med Norske tog
19. juni 2025: Møte med Jernbanedirektoratet
7. august 2025: Møte med Jernbanedirektoratet, Norske tog, Bane NOR og SJT

Utover møtene nevnt over, har det vært løpende kontakt mellom departementet, Jernbanedirektoratet og Norske tog. Det er stort trykk på denne saken i alle organisasjoner. Hovedproblemet er at det er et krevende og svært knapt marked for denne typen lokomotiver.

Jeg viser for øvrig til mine tidligere svar om status i prosessen med å skaffe til veie lokomotiver til Nordlandsbanen. Det arbeides intensivt for å finne en løsning.