Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2833 (2024-2025)
Innlevert: 07.08.2025
Sendt: 07.08.2025
Besvart: 25.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hvor mye koster det å innføre gratis hurtigbåt for alle både på samband til vegløse øysamfunn og til samband med under 100 000 passasjerer per år samt å innføre 50 prosent rabatt kun for lokalbefolkning på øvrige samband?

Begrunnelse

Det kan være avgrensningsproblematikk mtp. hva som regnes som lokalbefolkning. Jeg er kjent med at det jobbes med beboerbevis. Jeg ber om at man enten ser hen til dette arbeidet eller på annen måte finner en hensiktsmessig avgrensning.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til tidligere svar på budsjettspørsmål 392 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 14.10.2024:
«Statens vegvesen leverte i 2023 et anslag på kostnader knyttet til at alle båtsamband likestilles med ferjesamband, dvs. at det innføres de samme ordninger for billettpriser for båter som det som er gjort for ferjer.
I anslaget over kostnader er det sett på inntektstapet ved å innføre 100 prosent prisreduksjon for båtruter til øyer og andre veiløse samfunn. Statens vegvesen beregnet inntektstapet til anslagsvis 145 mill. kr, regnet om til 2025-kr. Å halvere prisene vil grovt regnet gi et inntektstap på 72,5 mill. kr. Anslaget hensyntar ikke etterspørselseffekter, og eventuelle merkostnader ved økte passasjertall. Å gi et bedre anslag for de totale kostnadene vil kreve en nærmere utredning.»
Statens Vegvesen har per i dag ikke tall på kostnadene knyttet til samband med under 100 000 passasjerer. Dette vil i så fall kreve ytterligere beregninger. Det er krevende å svare på spørsmålet om kostnadene av en 50 prosent reduksjon i pris for lokalbefolkningen, da fylkeskommunene ikke har oversikt over hvor mye av billettinntektene som kommer fra lokalbefolkningen og hvor mye som kommer fra andre passasjerer.