Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2838 (2024-2025)
Innlevert: 07.08.2025
Sendt: 07.08.2025
Besvart: 15.08.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Ap og Sp avlyste Høyres testing i barnehagen med kartleggingsprøver høsten 2021. Nå jobbes det med verktøy for kvalitetsvurdering i barnehager.
Etter en rekke initiativ for ro og bedring i barnehagene, hvordan mener statsråden et slikt system vil være rett ressursbruk når det trengs flere ansatte og redusert sykefravær, og er mer byråkrati og styringssystem rundt barnehagene etterspurt og nødvendig for å sikre rekruttering til barnehageutdanningene og barnehagene?

Begrunnelse

Viser til sak hos barnehage.no fra 26.02.2024 der Marit Lambrechts i Espira uttaler: – Med midler fra forskningsrådet forsker nå Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) blant annet på Espira Blikk som verktøy for kvalitetsvurdering- og utvikling. DMMH har nå inngått et samarbeid med Udir der intensjonen er at resultatet fra forskningsprosjektet skal legge grunnlaget for en nasjonal metode for kvalitetsvurdering.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Kvaliteten på barnehagetilbudet er avgjørende for at alle barn skal oppleve trygghet, trivsel, tilhørighet og mestring. Barnehageloven og rammeplanen setter krav for kvaliteten i barnehagen. Siden 2014 har systemet Kvalitet i barnehagen (KiB) inneholdt flere ressurser og verktøy som skal støtte ansatte i barnehage, barnehageeiere, barnehagemyndigheter og nasjonale myndigheter i arbeidet med kvalitetsutvikling. Det er altså ikke snakk om verktøy for kartlegging av barn, men verktøy til støtte i det systematiske arbeidet med kvalitetsutvikling som alle barnehager skal ha. Det har imidlertid skjedd flere endringer i barnehagesektoren siden kvalitetssystemet ble utviklet. Blant annet er barnehageloven endret på flere områder og ny rammeplan trådte i kraft i 2017. I tillegg innfører regjeringen et nytt system for kompetanse- og karriereutvikling.
Regjeringen vil legge til rette for at eiere, styrere og barnehagepersonalet får god støtte i arbeidet med kvalitetsutvikling. I regjeringens nasjonale barnehagestrategi mot 2030, Barnehagen for en ny tid, var et av tiltakene å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av hva slags støtte barnehagesektoren har behov for i arbeidet med kvalitetsutvikling. I juni i år leverte Utdanningsdirektoratet sin rapport med sammenfattet forskning, eksempler fra andre lands kvalitetssystem og innspill fra sektoren. Utdanningsdirektoratet peker på at barnehagene har behov for støtte til systematisk kvalitetsarbeid, og at denne støtten må være godt tilpasset.
Regjeringen vurderer nå anbefalingene i rapporten. Vi registrerer at sektoren selv etterspør støtte og strukturer i arbeidet med lokal kvalitetsutvikling. Jeg mener et godt og hensiktsmessig kvalitetssystem ikke er til hinder – men snarere en støtte – for utviklingen av barnehagesektoren. Kvalitetsutvikling i barnehage er viktig for våre barn, for hver enkelt ansatt og profesjonsfellesskapet. Samtidig ønsker jeg å understreke at arbeidet med kvalitetsutviklingssystemet skjer parallelt med flere andre grep regjeringen gjør for å styrke bemanning, rekruttering og kompetanse i barnehagene.
I behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025 fattet Stortinget anmodningsvedtak om å nedsette en hurtigarbeidende partssammensatt arbeidsgruppe for å utrede hvordan innføre gratis barnehageplass for alle barn i Norge. Arbeidsgruppens betraktninger vil også kunne være relevant for det videre kvalitetsutviklingsarbeidet i sektoren.