Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er statsråden komfortabel med at utbyggingen av E6 Sveberg-Værnes ikke har en klar fremdrift for ferdigstillelse, mener statsråden det bør være noen tidsfrist for hvor lenge lokalsamfunn og andre berørte må vente på realisering av prosjektet og den fulle samfunnsøkonomiske nytten eller er det i statsrådens øyne greit at Nye Veier utsetter ferdigstillelse av et påstartet veiprosjekt på ubestemt tid, og hvordan vil statsråden gjennom sin dialog med Nye Veier sikre forutsigbarhet for lokalsamfunn og andre som er berørt av prosjektet?
Begrunnelse
Byggingen av den nye strekningen på E6 mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag har ikke gått etter planen og er kraftig forsinket. Anlegget ligger nå som et sår i terrenget, med et bredt anleggsbelte og store områder med natur og matjord som er berørt. Forsinkelsen skaper store utfordringer for trafikkframføringen. Den er også utfordrende for innbyggere, miljø, landbruk og andre næringsdrivende i Malvik kommune og Trøndelag.
På delstrekningen mellom Ranheim og Sveberg er det nå skrevet kontrakt og den forventes ferdigstilt i 2028, fire år senere enn opprinnelig planlagt. For strekningen Sveberg - Værnes er det imidlertid ikke satt dato for ferdigstillelse. Det ser heller ikke ut til å være noen avklaring på videre framdrift. Til Innherred 5. august kunne statsråden heller ikke si noe om tidshorisonten for ferdigstillelse av strekningen:
«Nei, det har jeg selvfølgelig ikke, fordi hele modellen til Nye Veier er sånn. At det er Nye Veier selv som starter opp prosjektene når de finner det riktig.»
Da Nye Veier ble etablert, var et av mantraene fra Høyre og Frp at det skulle bidra til sammenhengende og raskere utbygging av veistrekninger. Erfaringene fra utbygging av strekningen Ranheim-Værnes er dessverre det stikk motsatte. Det har allerede vært store forsinkelser, og nå er det helt i det blå når siste del av strekningen blir ferdigstilt. Det virker som styret i Nye Veier gjør vurdering av samfunnsøkonomisk nytte kun for delstrekninger, selv om den store samfunnsøkonomiske nytte først vil realiseres når hele strekningen er ferdig utbygd. Senterpartiet vil beholde Nye Veier, men mener utbyggingen av strekningen Ranheim-Værnes er en god illustrasjon på at dagens styringsmodell må endres. Vi har programfestet å gjennomgå Nye Veiers styringsmodell og mandat for å sikre bedre politisk styring over selskapet og hvilke veier som prioriteres.