Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2870 (2024-2025)
Innlevert: 10.08.2025
Sendt: 11.08.2025
Besvart: 18.08.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva mener forbrukerministeren om at eldre mennesker får redusert eller avsluttet deler av sin reiseforsikring uten tilstrekkelig informasjon, og mener ministeren at dette er aldersdiskriminering?

Begrunnelse

I sommer er jeg blitt gjort oppmerksom på at mange forsikringsselskaper reduserer dekningen eller avslutter enkelte deler av reiseforsikringen når man passerer 75 eller 80 år. Det blir videre fortalt at dette er noe selskapene ikke informerer godt nok om.
For mennesker over 80 år kan det være utfordrende å i det hele tatt få tegnet ny reiseforsikring.

Mange eldre mennesker er fremdeles ved veldig god helse og har gleden av å reise. Jeg forstår deres behov for fortsatt ville være forsikret dersom noe skulle skje på reise. At mennesker opplever frustrasjon over å bli utsatt for det de mener er aldersdiskriminering er også forståelig.

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Reiseforsikring er viktig for mange forbrukere, og jeg forutsetter at forsikringsforetakene følger lovverket og at de gir forbrukere lovpålagt informasjon om eventuelle begrensninger. Jeg vil også oppfordre bransjen til å ta særlig hensyn til eldre i kommunikasjonen om avslutning av reiseforsikringer.

Forsikringsavtaleloven gir generelle regler om forsikringsavtaler, som bl.a. omfatter reiseforsikring, mens det nærmere innholdet i slike avtaler er fastsatt i de konkrete avtalevilkårene. Dersom et forsikringsselskap vil nekte eller begrense reiseforsikring på grunnlag av alder, må dette være i samsvar med de konkrete avtalevilkårene og reglene i forsikringsavtaleloven.

Forsikringsforetakene plikter å gi kundene informasjon, blant annet om vilkårene som gjelder for avtalen og eventuelle aldersbegrensninger. Dette gjelder både før og underveis i avtalen, samt ved fornyelse av forsikringen. Forbrukere kan klage på markedsføring og avtalevilkår mv. til Forbrukertilsynet.

Utgangspunktet er at avslag på en forsikring krever at det foreligger en «saklig grunn», se forsikringsavtaleloven § 1B-3. Her står det også at forhold som medfører en særlig risiko, vil være en saklig grunn. Av forarbeidene og i praksis fra Finansklagenemnda er det lagt til grunn at «alder» i visse tilfeller anses som en særlig risiko og dermed kan være en saklig grunn for spesifikke dekningsbegrensninger i reiseforsikringer. Som eksempel kan nevnes Finansklagenemndas avgjørelse i sak FinKN-2014-109. Tvister med forsikringsselskap kan bringes inn for Finansklagenemnda eller domstolene, som kan ta standpunkt til konkrete saker.

Forbudet mot aldersdiskriminering i likestillings- og diskrimineringsloven gjelder også for forsikringstjenester. Det er likevel lov med aldersdiskriminering dersom dette er begrunnet i en risikovurdering basert på relevante og nøyaktige aktuarmessige og statistiske data. Som eksempel på en slik sak kan nevnes Diskrimineringsnemndas avgjørelse i DIN-2020-353.

Svaret er gitt etter innspill fra Justis- og beredskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet, som er fagansvarlig departement for henholdsvis forsikringsavtaleloven og likestillings- og diskrimineringsloven.