Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2927 (2024-2025)
Innlevert: 15.08.2025
Sendt: 15.08.2025
Besvart: 22.08.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Å være fisker er landets farligste yrke. De siste 20 årene har det omkommet én fisker annenhver måned, de fleste ved fall over bord fra små fiskefartøy. Regjeringen vedtok for to år siden en nullvisjon om ingen omkomne som følge av drukningsulykker. Vi har som følge av det enstemmig sluttet opp om en nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet.
Hvilke tiltak har regjeringen iverksatt for å trygge arbeidshverdagen for våre fiskere, og spesielt fiskere i den minste flåten?

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Norge er en havnasjon med sterke tradisjoner for arbeid på sjøen, og fiskerne våre spiller en avgjørende rolle i både lokalsamfunn og nasjonal verdiskaping. Derfor er det helt grunnleggende at de som har arbeidsdagen sin på havet, har gode forutsetninger for å jobbe trygt. Regjeringen arbeider derfor kontinuerlig med tiltak for å bedre sjøsikkerheten for dem som har arbeid til sjøs.

Regjeringen har vedtatt en nullvisjon om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet på sjøen. Regjeringen har også vedtatt en nullvisjon om ingen omkomne som følge av drukningsulykker på fritidsområdet.

Som en oppfølging av nullvisjonen knyttet til at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet på sjøen, fikk Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å utarbeide en nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet på fartøy og innretninger underlagt Sjøfartsdirektoratets forvaltnings- og tilsynsansvar. Handlingsplanen ble lagt frem i slutten av 2024. Handlingsplanen er utviklet i tett samarbeid mellom sentrale statlige aktører: Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, Kystverket, DSB og politiet. I tillegg har over 400 deltakere fra mer enn 80 organisasjoner og bedrifter bidratt med innspill gjennom landsdekkende møter. Den brede medvirkningen legger et solid grunnlag for videre handling. Handlingsplanen strekker seg over fem år, og det må derfor forventes at enkelte tiltak vil ha effekt over tid.

Handlingsplanen inneholder en rekke tiltak som er spesielt relevante for fiskere, herunder den minste flåten. Dette inkluderer endringer i tilsynspraksis for å avdekke utrygge fartøy, forbedringer i sikkerhetskurs, veiledning og opplæring, samt en gjennomgang av regelverket. Det pågår også forskningsprosjekter for å utvikle egnet sikkerhetsutstyr og vurderinger knyttet til krav om sikkerhetsstyring. Sjøfartsdirektoratet skal i samarbeid med Fiskeri-direktoratet gjennomføre prosjekter med hensikt å avdekke hvordan kvotereglement og andre rammevilkår påvirker risikoen i næringen.

Direktoratet har økt antallet uanmeldte tilsyn rettet mot mindre fiskefartøy, med særlig fokus på arbeids- og levevilkår, sikkerhetsstyring og overholdelse av hviletid. Det gjennomføres også kampanjer rettet mot fartøy under 15 meter, som for eksempel «Kampanje Øst Finnmark». I tillegg anbefales tekniske tiltak som nødstopp og varsling ved fall over bord. Direktoratet har videre gjennomført en spørreundersøkelse om maritim sikkerhet, som gir innsikt helt ned på fartøykategori. Resultatene fra undersøkelsen skal brukes til å sette inn målrettede tiltak og styrke sikkerhetsarbeidet i den maritime næringen.

Et annet viktig tiltak for sikkerheten til den minste fiskeflåten er at regjeringen fra 2025 har innført en sammenslåingsordning for fartøy under 11 meter som fisker etter torsk, sei og hyse nord for 62°N. Ordningen gir fartøyeiere mulighet til å slå sammen kvoter og fiske fra ett fartøy, noe som gir økt fleksibilitet og legger til rette for å erstatte eldre og mer utsatte båter med fartøy som har bedre sjøegenskaper, navigasjonsutstyr og sikkerhetsutrustning. Dette kan bidra til tryggere arbeidsforhold og mer lønnsom drift, særlig i værutsatte områder. Over 120 fartøyeiere har meldt seg på ordningen per august 2025, med bred geografisk deltakelse. Ordningen bygger på erfaringene fra samfiskeordningen og er utformet med klare vilkår for eierskap og kvotehistorikk, og er et konkret virkemiddel for å styrke sikkerheten og bærekraften i den minste flåten.

Vi vet at et svakt psykososialt arbeidsmiljø kan svekke sikkerhetskulturen om bord. Sjøfolk som utsettes for uønsket adferd rapporterer lavere grad av sikker arbeidspraksis. For å møte denne utfordringen har regjeringen lansert en likestillingsstrategi for maritim næring, og signert samarbeidserklæringen for økt likestilling i maritim næring tidligere i år. Sjøfarts¬direktoratet signerte samarbeidsavtalen mot trakassering og seksuell trakassering i 2022, og har integrert tematikken i sitt tilsynsarbeid.