Skriftlig spørsmål fra Geir Inge Lien (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2960 (2024-2025)
Innlevert: 19.08.2025
Sendt: 20.08.2025
Besvart: 22.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Inge Lien (Sp)

Spørsmål

Geir Inge Lien (Sp): Samferdselsministeren skrev i brev til Avinor 16. november 2023: "Å løse hele Avinors behov for resultatforbedring ved å heve lufthavnavgiftene vil være krevende. Denne situasjonen kan likevel tilsi at flyselskapene må bidra noe ut over den generelle prisveksten for å bedre Avinors inntjeningspotensial.
Vil regjeringen følge opp brevet av 16. november 2023 og kan statsråden bekrefte at den samlede avgiftsøkning for perioden 2025/2026 ikke blir mer en litt over den generelle prisveksten?

Begrunnelse

Den samlede avgiftsøkning fra Avinor inkludert «carry over» effekter for årene 2025 og 2026 kan bli i størrelsesorden 2795 millioner kroner (50 prosent) målt mot 2024. Dette er en dramatisk økning som kan bidra til høyere flypriser og et svekket flytilbud.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til at regjeringen fulgte opp dette i forslag til statsbudsjettet for 2025 i oktober 2024. Den kunnskapen vi hadde ved budsjettfremleggelsen tilsa at de fem avgiftene som flyselskapene betaler for å finansiere Avinor, måtte heves med noe mer enn 2 mrd. kroner for å finne en varig og robust løsning på Avinors økonomiske utfordringer. Samtidig valgte regjeringen å prioritere flyselskapenes behov for ikke å bli belastet med hele den avgiftsøkningen Avinor trenger ved å foreslå en reduksjon i den fiskale flypassasjeravgiften med 600 mill. kroner per år fra 1. januar 2025.

Det er riktig at Avinor i juli 2025 har foreslått for Samferdselsdepartementet at Avinor-avgiftene må økes mer enn antatt for et år siden fra 2025 til 2026 for å dekke Avinors løpende forpliktelser og for å dekke ulike regelbestemte etteravregninger fra 2024.

Jeg stiller løpende krav til Avinors effektivitet. Samtidig kan jeg ikke påvirke regelbestemte etteravregninger som i stor grad skyldes historiske avvik mellom reelle og planlagte kostnader. Disse avgiftsøkningene har Avinor krav på.

Regjeringen er kjent med at Avinors forslag innebærer at avgiftene til Avinor vil øke mer enn den generelle prisveksten.