Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Buss for tog er et etablert begrep i Norge etter mange år med nødvendig vedlikehold av jernbanenettet, men ordningen åpner opp for et betimelig spørsmål.
Ivaretar VY sitt inntjeningspotensial i de perioder hvor det kjøres buss for tog?
Begrunnelse
Gjennom flere år har ulike busselskaper kjørt buss for tog (BFT) som erstatning for VY sine tjenester. På denne måten har myndighetene forsøkt å redusere negative forhold for de som bruker toget til vanlig.
BFT har blitt et begrep og tilbakemeldinger til meg har vist at flere og flere aksepterer dette siden behovet for vedlikehold av jernbanenettet er en nødvendighet.
Det er et faktum at VY mottar vesentlig statsstøtte for å utføre sitt samfunnsoppdrag. Et moment som bør vurderes er om VY i disse periodene utnytter sitt inntektspotensial på en god måte.
Jeg har mottatt informasjon som gjør at jeg oppfatter at dette ikke skjer.
Mange steder finnes det ingen representanter fra VY som selger/sjekker billetter til de som bruker BFT. Kan dette skyldes at statssubsidiene er så store at VY ikke ser dette som en nødvendighet. I så fall er det svært alvorlig.
Et annet forhold er at dette også kan inngi et inntrykk av at VY forskjellsbehandler sine kunder. De ærlige kjøper sine billetter selv om det ikke er kontroll som utføres.
En stor del andre møter opp og reiser gratis nettopp fordi det ikke er noen billettkontroll.
Jeg forutsetter at statsrådens rettferdighetsgen er sterkt utviklet og at statsråden sørger for at VY tar ut sitt inntektspotensial.