Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2986 (2024-2025)
Innlevert: 22.08.2025
Sendt: 25.08.2025
Besvart: 01.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Dersom dette er riktig, hvorfor praktiserer Norge et strengere regelverk enn EU?

Begrunnelse

Etter hva jeg forstår, kan ikke personer med insulinavhengig diabetes få kjøreseddel for buss. Dette skal være en særnorsk regel som skal være strengere enn EU-reglene på området. Det blir sagt at ingen andre land i Europa tolker EU-direktivet så strengt som Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den som skal drive løyvepliktig persontransport mot vederlag, herunder med buss, må ha kjøreseddel i tillegg til førerkort, jf. yrkestransportloven § 37 a. Yrkestransportloven § 37 c angir at det gjelder samme helsekrav for kjøreseddel som for førerkort i klassene D og DE. Kravet til kjøreseddel er en nasjonal ordning som ikke reguleres av EØS-avtalen.

Sjåfører som behandles med insulin eller andre legemidler som kan gi hypoglykemi, kan etter en individuell vurdering få helseattest med anbefaling om førerrett for førerkortgruppe 2 og 3 etter førerkortforskriften vedlegg 1 § 32. Disse førerkortgruppene omfatter bussklassene D og DE. Dispensasjonsadgangen gjelder likevel ikke for kjøreseddel for persontransport med buss. Ved fastsettelsen av unntaksadgangen etter § 32, ble det lagt vekt på den betydelige ulykkesrisikoen som kan oppstå ved anfall med alvorlig hypoglykemi. Med henvisning til dette, vurderte Helsedirektoratet det som uforsvarlig å utstede helseattest med anbefaling om kjøreseddel for persontransport med buss. Ved annen kjøring i klasse C og D, vil det være lettere å foreta måling og iverksette tiltak som kan forhindre anfall av hypoglykemi.

Kjøreseddelordningen har som formål å sikre trygg og profesjonell persontransport. Av hensyn til trafikksikkerheten er det både naturlig og nødvendig å fastsette strenge medisinske krav til personer som skal utføre slik løyvepliktig transport. Dette er særlig viktig for yrkessjåfører som har ansvar for buss med passasjerer. Ulykker med buss har et betydelig skadepotensial, med alvorlige konsekvenser for passasjerer, andre trafikanter og omgivelsene. Etter mitt syn er det derfor rimelig at det fastsettes strengere helsekrav til yrkessjåfører enn til øvrige sjåfører for å sikre trygg ferdsel på veiene.