Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2998 (2024-2025)
Innlevert: 24.08.2025
Sendt: 25.08.2025
Besvart: 01.09.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil kunnskapsministeren gjøre for å sikre flere fagarbeidere innen anleggsteknikk de kommende årene, og hvordan vil ev. ministeren styrke landslinjene slik at flere motiverte ungdommer kan få en fremtid som fagarbeidere?

Begrunnelse

Dette uken besøkte jeg Os videregående skole for å høre mer om den økende utfordringen med å dekke behovet for fagarbeidere innen anleggsteknikk. Til tross for stor interesse blant ungdom og et brennende behov i bransjen, er det altfor få skoleplasser tilgjengelig.
Os vgs har landslinje innen anleggsteknikk, med 60 plasser og mellom 120–130 søkere hvert år. Karaktersnittet for opptak ligger på hele 4,4, og laveste ordinære opptak har vært 3,7. Dette gjør at mange motiverte og praktisk sterke ungdommer ikke får plass – og i noen tilfeller lar være å søke fordi de tror det er nytteløst.
OKAB som også deltok på møtet har 9 kontorer på landsbasis og håndterer mellom 2200–2300 lærlinger innen anlegg totalt. En fersk spørreundersøkelse viser at MEF-bedrifter i Region Vest alene har behov for 140-180 nye lærlinger – og dette tallet øker når store riksentreprenører inkluderes. Likevel får OKAB bare rundt 30 elever fra Os, da mange går til andre-bedrifter.
Det betyr at flere elever med stor motivasjon og praktisk talent får ikke plass på VG2 grunnet karakterkrav, til tross for fullført VG1. Det ble foreslått å innføre en prøveordning med opptak basert på intervju i tillegg til karakterer, for å fange opp de som har potensial, men ikke nødvendigvis karakterene. Her kan det være flere muligheter eller løsninger.
Landslinjen eies av Kunnskapsdepartementet og driftes av VLFK. Jeg fikk inntrykk av at det har det har vært stille rundt tildeling og utvikling de siste ti årene. Det ble understreket at det trengs politisk oppmerksomhet og en tydelig bestilling til skolene. I tillegg må finansieringen sees på utover det skoleplassene koster – Os vgs gir en merverdi på kr. 210 000 per elev i den kursing elevene får gjennom skoleløpet. (Målt opp mot hva kurs ville kostet i det private markedet).

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Mangelen på fagarbeidere er en alvorlig utfordring for det norske samfunnet og for norsk arbeidsliv. Om ti år kan Norge mangle så mange som 85.000 fagarbeidere. Regjeringen mener derfor at det er avgjørende å sikre rekruttering og gjennomføring i alle yrkesfagene. Det er særlig viktig i industrifagene, bygg- og anleggsfagene og pleie- og omsorgsfagene, hvor behovet er størst. I 2025 bruker vi nær en milliard kroner på at flere ungdom og voksne både fullfører og kvalifiseres til arbeidslivet.

Det er også viktig at fagarbeidere har god og riktig kompetanse. Fylkeskommunene dimensjonerer tilbudet i videregående opplæring. Det er de som kjenner behovene i sitt fylke best, og i planleggingen og utbyggingen av tilbudet skal fylkeskommunen legge stor vekt på hvilken kompetanse samfunnet trenger.

Landslinjeordningen skal bidra til å sikre elever fra hele landet et nasjonalt tilbud i små og/eller kostbare utdanningsprogram i videregående opplæring. Landslinjeordningen finansieres gjennom statlig tilskudd over Kunnskapsdepartementets budsjett, og skiller seg fra landsdekkende tilbud som finansieres av fylkeskommunene. For å unngå dobbeltfinansiering blir nye landslinjetilbud og utvidelser i eksisterende landslinjetilbud finansiert med et trekk i rammetilskuddet til fylkeskommunene.

Fylkeskommuner som ønsker å opprette nye landslinjetilbud eller utvide eksisterende landslinjetilbud kan søke Utdanningsdirektoratet om dette.

Representantens spørsmål er knytta til landslinjer i anleggsteknikk. Vg2 anleggsteknikk finnes som landslinje på seks videregående skoler, med til sammen 300 elevplasser. I tillegg er det om lag 600 elever på vg2 anleggsteknikk fordelt på skoler over hele landet. Både i fylker med landslinjer og øvrige fylker. Dette er et resultat av fylkeskommunenes prioriteringer i dimensjoneringen.

Avslutningsvis vil jeg understreke at regjeringen hele tiden arbeider for å sikre tilgangen på fagarbeidere i hele landet, og vi vil fortsette å arbeide for at alle får mulighet til å ta utdanning som svarer på arbeidslivets behov.