Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3039 (2024-2025)
Innlevert: 28.08.2025
Sendt: 28.08.2025
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 04.09.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil regjeringen ta initiativ til å se nærmere på hvordan norske bilimportører kan donere førproduksjonsbiler til videregående skoler og oppplæringskontor uten at det medfører avgiftsmessige kostnader for importørene?

Begrunnelse

Gjennom oppslag i media er det gjort kjent at en importør i det norske markedet ønsker å donere minst 20 førproduksjonsbiler til videregående skoler og opplæringskontor. Bilene er såkalte testbiler som ikke kan registreres eller omsettes i markedet, og som i realiteten har en markedsverdi lik null.
Importøren har fått beskjed fra Tolletaten om at tollverdien skal beregnes på ordinær måte, og at det ikke finnes unntak for førproduksjonsbiler som gjør at man kan behandle disse avgiftsmessig annerledes selv om varen ikke har noen verdi, og selv om import er planlagt utelukkende med mål om å donere kjøretøyene til skoler og opplæringskontor fremfor at bilene blir kondemnert av fabrikk i Tyskland. Tolletatens svar innebærer at donasjonen står i fare ettersom importøren risikerer en stor avgiftsmessig kostnad i forbindelse med import av førproduksjonsbilene. Manglende donasjon vil være til stor samfunnsmessig ulempe sett i lys av bilenes nytte i opplæring av fremtidens teknikere og mekanikere.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Alle varer som innføres til Norge, må deklareres og tollbehandles. I den forbindelse må importøren oppgi verdien på varen (tollverdi). Tollverdien benyttes som grunnlag for å beregne tollavgift, merverdiavgift, og andre verdibaserte avgifter som påløper ved innførsel. Tollverdien benyttes også i kontrolløyemed og til statistikkformål, herunder føringen av handelsstatistikken. Tollverdi må oppgis uavhengig av om det påløper tollavgift eller andre avgifter, og kan ikke unnlates under henvisning til at varen er en gave. Jeg antar at det er dette det siktes til når tolletaten viser til at tollverdien skal beregnes på ordinær måte.

Tollverdien skal som hovedregel tilsvare transaksjonsverdien, altså prisen som faktisk er betalt eller skal betales for varen ved salg for eksport til Norge. Kostnader for frakt og forsikring fram til grensen legges til dersom dette ikke er inkludert. Dersom transaksjonsverdien ikke kan brukes, er det oppstilt alternative beregningsmåter. Poenget med de alternative fastsettelsesmetodene er å komme frem til prisen den aktuelle varen ville hatt ved et salg for eksport mellom to uavhengige parter. For varer uten økonomisk verdi vil tollverdien begrenses til frakt- og eventuelt forsikringskostnadene.

For avgiftspliktige virksomheter har innførselsmerverdiavgiften liten betydning siden denne kan fradragsføres på linje med annen inngående merverdiavgift.

Merverdiavgiften er en generell avgift på forbruk som har som formål å skaffe staten inntekter. Plikten til å beregne merverdiavgift gjelder både ved omsetning, innførsel og når varer tas ut av virksomheten. Slike uttak kan for eksempel være til innehaverens private bruk, til gaveformål eller til et veldedig formål.

Merverdiavgiftsplikten ved uttak sikrer at forbruket avgiftslegges også når varene gis bort istedenfor å bli omsatt. Merverdiavgiftsplikten ved uttak har også en viktig kontrollfunksjon, ved at den gjør det vanskelig å bortforklare svart omsetning med at varene er gitt bort.

Begrunnelsen for merverdiavgiftsplikten ved uttak tilsier at det bør være færrest mulig fritak fra denne plikten. Generelt er det mer målrettet å gi støtte til politisk prioriterte formål gjennom støtteordninger på budsjettets utgiftsside, enn gjennom særordninger i merverdiavgiftssystemet. Det er likevel innført et begrenset fritak for merverdiavgift for næringsmidler (mat og drikke) som leveres vederlagsfritt til mottaker for utdeling på veldedig grunnlag. Bakgrunnen for dette er særlig et ønske om å redusere matsvinn.

For andre varer har det blitt lagt avgjørende vekt på å sikre en generell beskatning av forbruk, samt hensynet til å unngå at næringsdrivende foretar uønskede tilpasninger. Støtte i form av generelt fritak for gaver til undervisningsformål, eller til opplæring av teknikere og mekanikere, bør derfor skje gjennom andre tiltak enn gjennom særordninger i merverdiavgiftssystemet.

Etter det jeg har fått opplyst er de aktuelle bilene elektriske. Elektriske personbiler er fritatt for merverdiavgift for prisen opp til 500 000 kroner. Dersom tollverdien/omsetningsverdien er lavere enn dette vil det ikke påløpe merverdiavgift ved innførsel og det vil heller ikke foreligge plikt til å beregne merverdiavgift ved uttak. Fritaket forutsetter at kjøretøyet kan registreres som personkjøretøy, men det er ikke noe krav at kjøretøyet faktisk registreres i kjøretøyregisteret.

Etter det jeg forstår doneres bilene under den forutsetning at de ikke skal registreres eller benyttes i Norge, og at de heller ikke kan selges som deler. Jeg kan ikke utale meg om hvilken verdi de aktuelle kjøretøyene kan ha, men antar at denne neppe overstiger 500 000 kroner.